Det sprøjter ;)

Hej Lav-det-selv’ere

Jeg er ny ejer af et skønt hus fra 1952. Og i den forbindelse er der en masse hus-viden som jeg bliver klar over at jeg ikke har.

Ved inspektion af huset kan jeg se at soklen sprøjtes meget til i regnvejr.
Der er lagt kantsten omkring det meste af huset (udover det stykke som jeg vedhæfter et billede af) - vil det være fornuftigt at lægge kantsten op ad soklen? - eller er det ligegyldigt?

Jeg tænker ikke at soklen har godt af at være våd hele tiden?

Tak for at du tog dig tid til at læse mit spørgsmål :)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det gør det værre at lægge fliser. Er du sikker på, at tagrenderne er tætte?
Så fjerner du 10 -15 cm og ligger nogle skærver

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt skrev den 06-04-2021 09:48:46

Så fjerner du 10 -15 cm og ligger nogle skærver

 Hej Fiahgt

Er der et sted hvor man kan læse en vejledning til hvordan man gør dette? :)
Frisk skrev den 06-04-2021 06:21:43

Det gør det værre at lægge fliser. Er du sikker på, at tagrenderne er tætte?

 Der er ikke tagrende på den del af huset. Men der er en hævet terrasse der ligesom koncentrere mængden af vand som falder det enkelte sted (hvis det giver mening)


Kender du til alternative løsninger hvis man gerne vil komme ‘problemet’ til livs? :)
Annonce
Jeg tror ikek det behøver yderligere vejledning. Fjern fliser og læg sten/ grus så sprøjter det ikke så meget.
Men når nu der kommer mere koncentreret vand der så kunne du måske lede det lidt væk fra huset, oppe under terrassen. Det er aldrig godt at have sokkel til at stå i meget vand

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-04-2021 21:36:54

Jeg tror ikek det behøver yderligere vejledning. Fjern fliser og læg sten/ grus så sprøjter det ikke så meget.
Men når nu der kommer mere koncentreret vand der så kunne du måske lede det lidt væk fra huset, oppe under terrassen. Det er aldrig godt at have sokkel til at stå i meget vand

 Hej Elmand

jeg er i tvivl om hvad du mener, når du skriver at der skal fjernes fliser. Lige nu er der kun græs og jord. Men hvordan ville du lede vandet væk? Kan jeg lægge de tilsvarende kantsten rundt langs soklen? Eller vil det forværre problemet?
Jeg så ikke lige at det var stedet uden fliser.
Ja grav græsset væk og læg et bed med sten i. Så sprøjter det ikke så meget.
Jeg kan ikke se præcis hvordan vandet kan ledes væk, da det ikke er tydelig hvor den koncentrerede mængde kommer. Men for at illustrere så kan du sætte en bred ( 0,5 m) tagrende under den hævede terrassekant  så vandet falder ned et par meter længere ude.
Når du ser mere præcis hvor vandet kommer så kan der nok også ses en mere elegant løsning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis