Hvilken kompressor

Hej,
Jeg skal have mig en ny kompressor og har set på et par stykker.
Den skal bruges til at blæse med luftpistol og i ny og næ trække en slagnøgle og en sømpistol. Den skal gerne være transportabel, så jeg let kan flytte rundt med den på ejendommen. 

Valget står p.t. mellem 2 modeller fra Biltema, men jeg er i tvivl om hvilken der ville være bedst at købe. De er næsten ens, dog med et par små forskelle:

* https://www.biltema.dk/varktoj/trykluft/kompressorer/kompressor-stl50-2000045126
- 50L tank.
- Effektiv luft, 100 l/min. v. 6 bar
- 1 cyl motor

* https://www.biltema.dk/varktoj/trykluft/kompressorer/kompressor-30v-24-2000033998
- 24L tank.
- Effektiv luft, 195L /m v. 8 bar
- 2 cyl motor

Så altså - mindre tank, men mere luft pr. min - eller større tank, og mindre luft pr. min.
Hvad er bedst og hvorfor?

Ps - andre forslag til gode maskiner modtages gerne - budget er ca. 1500 kr., og kriterier som lidt støj og let vægt står også højt på listen. 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En stor tank, giver lid færre start/stop, men med de størrelses tanke giver det ikke så meget, køre du den med 50 liters tank mellem 6 og 8 bar har du jo reelt kun 100 liter luft som buffer.
Jeg ville vælge den sidste du linker til..
Jeg har sådan en Tjep kompressor her, købt på tilbud til 1250 kr, mener jeg det var, den er støjsvag, den er relativ langsomtkørende hvilket gør den har en behagelig lyd.
Den er fin til mindre opgaver..
Link Tjep

Vi prøver igen, i morgen --
Ud fra de 2 du linker til ville jeg foreslå den 2-cylindrede hvis du ellers har strøm nok.
Den støjer ca. 3 db(A) mindre end den lille, og det opfattes som en halvering af støjen.


Søren O
Hej Jens. Tak for svar.
Den ser fin ud den lille, men er den ikke alt for lille til en blæsepistol? Jeg bruger en blæsepistol til at rengøre fyr, blæse ting rene osv, og der synes jeg at min nuværende kompressor med tank på 24L slet ikke kan følge med.

Søren, tak for svar og gode betragtninger! 
Ja til større blæseopgaver er den ikke velegnet, det tager rigtig meget luft.
Jeg bruger den kun til mindre ting, som sømpistol, pumpe dæk, blæse lidt, købte den til de mindre ting, da den er nem at flytte med rundt.
( Har en 5.5 hk stenhøj med 300 liter tank, den er til gengæld super til de større opgaver)

Sakset fra en standard blæsepistol, bemærk den har et luftforbrug på 380l /min ved 8 bar tryk

Air Boy® Classic blæsepistol (Ø 8 mm)
Produktinformation:
  • Diameter: Ø8 mm
  • Arbejdstryk: maks. 16 bar
  • Flow: 380 l/min. (8 bar)
  • Støjniveau: 85 dB (8 bar), 84 dB (6 bar)
  • Temperaturområde: -10° C til +80° C
  • Vægt: 0,138 kg


Vi prøver igen, i morgen --
Nogen som har erfaringer med denne fra Jem og Fix?
Det skulle larme "kun" 65db ifølge specifikationer, hvorimod de andre kompressorer larmer 90-94db.

Airplus støjsvag kompressor
https://www.jemogfix.dk/kompressor-stoejsvag-1-0-hk-og-24-liter-tank/3151/9054816/
Annonce
dami4200 skrev den 14-04-2021 20:45:26

Nogen som har erfaringer med denne fra Jem og Fix?
Det skulle larme "kun" 65db ifølge specifikationer, hvorimod de andre kompressorer larmer 90-94db.

Airplus støjsvag kompressor
https://www.jemogfix.dk/kompressor-stoejsvag-1-0-hk-og-24-liter-tank/3151/9054816/

 Sådan en har jeg lige købt, på opfordring fra en anden her i forumet, og den er rigtigt god. Den larmer væsentligt mindre end den jeg havde i forvejen hvilket var hoveedårsagen til at jeg købte den. Den er ikke så stor så du skal ikke begynde at f.eks. sandblæse med den, men til alm. opgaver, pumpe dæk, blæse ting rene, dykpistol mm. er den super fin.

je_ns skrev den 06-04-2021 08:24:05

Ja til større blæseopgaver er den ikke velegnet, det tager rigtig meget luft.
Jeg bruger den kun til mindre ting, som sømpistol, pumpe dæk, blæse lidt, købte den til de mindre ting, da den er nem at flytte med rundt.
( Har en 5.5 hk stenhøj med 300 liter tank, den er til gengæld super til de større opgaver)

Sakset fra en standard blæsepistol, bemærk den har et luftforbrug på 380l /min ved 8 bar tryk

Air Boy® Classic blæsepistol (Ø 8 mm)
Produktinformation:
  • Diameter: Ø8 mm
  • Arbejdstryk: maks. 16 bar
  • Flow: 380 l/min. (8 bar)
  • Støjniveau: 85 dB (8 bar), 84 dB (6 bar)
  • Temperaturområde: -10° C til +80° C
  • Vægt: 0,138 kg

 Tak for svar Jens. 380l/min, der skal man jo op i noget af en stor størrelse for at få noget der minder om det. Tænker at ingen af de små kompressorer vil kunne komme derop?


Den lille tjep du har, kan den følge med hvis du står og blæser fx oliestøv (fx savsmuld der sidder lidt fast i oliesnask) af et eller andet, eller taber den straks trykket ved sådan en opgave?

Den yder jo fx 130l effektiv luft i minuttet, det er meget mere end mange af de små standard kompressorer, der kun yder ca 80 - 100l/min effektiv luft. Er den virkelig bedre end dem, også når den har så lille en tank (mange af de små billige standard har 24l tank)?

Kan den klare en luftnøgle?
Jeg bruger kun den lille Tjep til mindre opgaver, men den vil naturligvis hurtig løbe tør for kræfter, har den kun fordi den er nem at flytte rundt med, og bruger den ofte. (har en 5.5 hk stenhøj, med 300 liters tank som stationær kompressor)

Jeg bruger aldrig luftnøgle, har godtnok en liggende, med bruger udelukkende de to Makita akku slagnøgler jeg har, den ene er på 230 Nm og den anden på 1000 Nm

Talstørrelsen redder ikke så meget når man er ned i de størrelser, har du eks en 24 liters tank, og vil køre med et tryk mellem 6 og 8 bar, har du jo kun 48 liter luft i tanken som buffer.
Før havde jeg en kompressor fra Harald Nyborg, med en 24 liters tank, den larmede helt afsindigt, og gav kun ca 70 liter luft pr minut,det var en 1,5 hk mener jeg, så her er den fra Tjep en del bedre.
Men det kunne jo lyde som om du har behov for en større kompressor.

Vi prøver igen, i morgen --
perhans skrev den 15-04-2021 08:50:38

 Sådan en har jeg lige købt, på opfordring fra en anden her i forumet, og den er rigtigt god. Den larmer væsentligt mindre end den jeg havde i forvejen hvilket var hoveedårsagen til at jeg købte den. Den er ikke så stor så du skal ikke begynde at f.eks. sandblæse med den, men til alm. opgaver, pumpe dæk, blæse ting rene, dykpistol mm. er den super fin.

 Jeg har også lige købt sådan en, og den er virkelig støjsvag. Den har dog en utæthed et sted, hvilket er ret irriterende. Er din tæt?


Med venlig hilsen

Anders

Anders K skrev den 01-05-2021 17:27:15

 Jeg har også lige købt sådan en, og den er virkelig støjsvag. Den har dog en utæthed et sted, hvilket er ret irriterende. Er din tæt?

 Ja, det vil jeg sige, den starter ca. en gangen dagen hvis den får lov at stå med strøm på, det er vist så tæt som sådan en kompressor bliver. 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis