Nedsænket loft?

Er ved at ombygge vores garage til bolig. Har i den forbindelse nedtaget de gamle troldtekt-plader og oprettet forskallingen, der var temmelig skæv. Nu klar til at opsætte først et lag 12,5 mm gips og dernæst 25 mm troldtekt-plader. Rummet er ca. 15 kvm og i to diagonale hjørner er forskallingen flyttet ned, så undersiden af den nye forskalling ca. er 56 mm under bjælkelagets underside - altså klodset 35 mm ned. I de to andre hjørner er forskallingen stort set ikke flyttet. Forskallingen er 21 x 95 mm forskallingsbrædder. Er blevet i tvivl om, hvorvidt opretningen giver krav til brandsikkerhed - er der tale om et nedsænket loft?
CL
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Jeg vil ikke tro der er særlig krav om brandsikkerhed hvis det er en almindelig garage. Brandsikkerhed har noget mest med etage adskillelse at gøre. Altså at få folk ud fra 1 sal hvis der er ild i hytten.
Er der brand i garagen og ikke nogen ovenpå, så er den del ligegyldig. Brandsikkerhed handler mest om at redde liv og i mindre grad om skader på ting og bygninger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Erik
Garagen er integreret i boligen. Der er førstesal ovenpå. Den oprindelige isolering i etageadskillelsen hænger lidt ned i det opståede hulrum mellem bjælkelaget og forskallingen. Skal jeg evt. fylde det op med isolering i de to hjørner, hvor der er mest hulrum?
CL
Her sakset fra et svar i bolius 2020 ( dog andelslejlighed på 4.sal)
I bygningsreglementets 18, vejledninger Brand side 412 kap. 4.2.10 står der”Nedhængte lofter Det fremgår af BR18, kap. 5, § 109, at indvendige overflader skal designes og udføres, så de ikke bidrager væsentligt til brand- og røgspredning. Der er ofte et ønske om at anbringe et nedhængt loft under en etageadskillelse eller under en tagkonstruktion. Et nedhængt loft er et loft, som ikke opfylder kravene til mindst beklædning klasse K1 10 / B-s1,d0 [klasse 1 beklædning] eller til beklædning mindst klasse K1 10 / D-s2,d2 [klasse 2 beklædning]. Nedhængte lofter inkl. ophængningssystemet må ikke bidrage til brand- og røgspredningen i den tid, som personer, der opholder sig i rummet, skal bruge til at forlade rummet. For at opnå dette skal nedhængte lofter udføres af materialer, som er mindst materiale klasse B-s1,d0 [klasse A materiale]. Væg- og loftoverflader over et nedhængt loft kan sidestilles med de øvrige væg- og loftoverflader i det pågældende rum. For at reducere risikoen for brand- og røgspredning via loft og over vægge, skal alle brandklassificerede vægge være tætte og føres op igennem det nedhængte loft og op i tæt forbindelse med undersiden af den overliggende etageadskillelse eller tagkonstruktion, se Figur 4.21.”Dvs at loftet skal være udført af klasse A materiale. Fx gipsplacer er klasse A materialer.
Jeg håber det giver svar på spørgsmålet.


Så da du har brugt gipsplader er det ikke defineret som nedhængt loft. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for indsatsen....det kunne godt se ud som om, at jeg er home safe med loftet...jeg bruger både gips og troldtekt...men er forskallingsbrædder også klasse A materiale?
CL
Nej men det er overfladen der udgør det brandhæmmende. Skal du både have livrem, seler og holde ved bukserne så kan du fuge langs kanten af gipsplade. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis