Tilbygning - hjælp/råd søges

Jeg har et ønske om at lave en tilbygning på ca. 30 m2.

Egentlig burde det være lige til, men da jeg er helt grøn søger jeg her lidt hjælp.

Tilbygningen skal bygges mellem husmur, støttemur og garagemur.  
Det vil sige, der allerede eksistere tre af murene.  (mur 1 = støttemur ud til vejen, mur 2= garangemur, mur 3=husmur)

Jeg mangler således "kun" den fjerde og sidste mur, som skal bestå af et glas facade-

Derudover skal der laves et tag og et fundament/beton gulv.

I forbindelse med forberedelsesfasen har jeg følgende  spørgsmål:

1) planen er at grave ca. 50 cm ned, da jeg også skal have gulvvarme - risikere jeg at grave for dybt i forhold til de eksisterende mure? Vil jo helst ikke grav dem fri.

2) Kan jeg bruge de eksisterende 3 mure, hvis jeg blot isolere med ca. 10 cm isolerings på indersiden og sætter en plade udover?

3) Kan jeg føre gulvvarmerøret uden om huset (graver dem ca. 1 meter ned og isolere dem)

4) bør jeg have en sagkyndig til til at lave soklen, eller kan man selv gøre det?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det får du aldrig lov til af kommunen.
1. den støttemur gælder som facadesten og skal isoleres efter reglerne for beboelse.
2. det samme med garagen, der sikkert ikke er isoleret.
3. når du graver ud, må du helt ind til soklen af alle tre steder.
4. byggeansøgning med tegning som det første. Så ser du, hvad du mangler. Husk det gælder som beboelse!
5. holder du bebyggelsesgraden med 30 kvm ekstra?
Du graver sandsynligvis ikke under sokkel da de bør være i 90 cm dybde. Men det undersøger du jo under udgravning til det nye stykke sokkel. Der kommer du jo ned i 90 cm dybde og skal have det koblet sammen med de andre sokler.
Du kan godt føre gulvvarme i jorden, men det er ret dyr. Der skal bruges "fjernvarme" rør LINK og så skal det føres op i begge ender og samles tilgængelig.
Og så naturligvis bebyggelses procent.
Derudover så er det måske ikke nok med vindue til den ene side.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Frisk.

hvorfor får jeg aldrig lov  til det , hvis jeg isolere  efter gældende regler?

Har du evt. Link til de omtalte regler?

Bebyggelsesprocenten kan jeg sagtens overholde.

Ev elmand.

Er det nødvendig, at grave helt ned til de andre skoler og samle dem?  Jeg havde tænkt  kun at grave ca. 50.cm.

Tak for linket, jeg har dog svært ved at gennemskue om de angivne priser er pr. meter.

Jeg fik ikke skrevet, at der også kommer vinduer i støttemuren. 
En sokkel skal gå til frostfri dybde og det er 90 cm. Og det er bedst at sætte jern ind i gammel sokkel for at få det til at hænge sammen.
Ja prisen er pr. meter. Jeg prøvede lige at bestille 10 m og så kom prisen på 2750 kr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi er enige om det kun skal bruges udvendigt langs huset fra anlægget  til den nye tilbygning, ikke?

I så fald skal jeg nok bruge omkring 30 - 35 meter :)

Skal det også graves 90 cm ned? 
Annonce
Tillader mig lige at spørge, hvad du selv skal bruge det til.   
Et godt råd fra mig er at lade være med at lave noget som helst. En enkel Google søgning og du vil finde ud af sokkeldybde, isoleringskrav og helvedes andre ting, men det indikerer bare at du har andre talenter end det at være gørdetselvmanden 😀
Jeg skal ikke selv bruge det, Men bestilte 10 m bare for din skyld,  så du fik korrekt svar
.
Nej sådan spiller klaveret alligevel ikke. Men for at sikre mig at prisen er pr. m. lagde jeg  10 m i indkøbskurv, uden at godkende.    
Nej det er ikke nødvendig at det graves 90 cm ned, men dog i en dybde så du ikke kommer til at grave det i stykker senere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis