temparatur forskelle i gulv med gulvvarme

Jeg har en gulvvarme streng som er ca. 120m lang.
Der sidder et shunt agregat med pumpe.
Problemet er at vandet i begyndelses af strengen er ca. 44 grader og i slutningen af strengen er ca. 22 grader. Det mærkes tydeligt på gulvet.
Jeg mener at pumpen skulle sikre at vandet har samme temparatur i hele strengen.
Måske det er fordi at strengen er så lang, er der en der har lidt forstand på sådan noget gulvvarme?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som en meget meget lang kreds...
Hvordan er isoleringen under ??
Hvad med det rum du skal opvarme, er der ordentligt isoleret ??
Hvilken gulvbelægning har du ??
Hvormange kvm er det rum du ønsker at opvarme ??
Hvilken slange dimmension ??

Venligst Njord

MVH Njord
Åh ja, der skal selvfølgelig nogle data på bordet, sorry.
Det er en helt nybygget stue på 35m2 som er isoleret efter alle kunstens regler. 225mm polystoren i gulv, 125 rokwool i væg, 300mm på loft.
Pex røret er Ø20mm.
Gulvet er 100mm beton og en 9mm flydende trægulv.
Så skulle det vist være til at forholde sig til. :wink:
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har du prøvet at sætte hastigheden på pumpen op? Eller justere shunt'en så indløbet bliver større eller mindre?
Jeg er lidt på gyngende grund, men lærte en masse af vores VVS'er, da han justerede vores gulvvarme ind (gammelt system med eftermontering af en masse varme.....).
Han indsatte simpelthen ventiler ved alle nye installationer og trimmede dem - bl.a. gulvvarmen på 1. salen drillede og krævede, at cirkulationen i resten af systemet blev sat ned (vandet løber helst derhen, hvor der er mindst modstand - så efter den nye pumpe var monteret, piskede vandet rundt i alt andet end i gulvvarmen).

Mvh.

Jan R.
I mit alrum-køkken er gulvarealet ca 40 kvm. Det er opdelt i 2 kredse, netop for at kunne styre flowet. Altså at holde kredsene relativt små.

Jeg ved ikke hvad du konkret kan gøre, men er der mulighed for at klippe dig ind på gulvvarmen ?? Altså dele din flade op i to kredse. At du deler den op i to kredse betyder jo ikke nødvendigvis at du styrer dem seperat.
Men det vil betyde at vandet ikke får det temp drop du oplever inden det er rundt i kredsen.

MVH Njord
Hej

Kig på www.wavin.dk der ligger et program til beregning af kredse til gulvvarme. Men en gulvvarmestreng kan ikke klare mere en maks. 20m2 så det er derfor du ikke kan få det til at virke..

/Claus

Morten
Hej
Umiddelbart vil jeg sige, at din fremløbstemperatur er for høj og din vandmængde for lille, når den kan afkøles så meget - 22 gr.
120 meter er i flg. leverandører af gulvvarmesystemer lige på grænsen af det maksimale og derfor er dit problem uden tvivl et produkt af samspillet mellem vandmængde og tryktab i ledningen.
Find ud af om du har en ventil, der regulerer vandmængden. Med den længde på slangen, skal den efter al sandsynlighed stå fuldt åben. Hvis det ikke hjælper, kan kigge efter pumpen og prøve at ændre omdrejningstallet opad.
Ellers kan du jo prøve at kigge på pumpens data og kontrollere efter en fabrikants vejledninger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis