Behøver man slukke LED-spots

Der er nu monteret tre regulérbare LED-spots i badeværelset. Tænker, det hele holder meget længere, hvis man undlade at tænde/slukke? Og 3 x 5 watt koster ingenting i strøm. Så: lade dem stå tændt 7-23?
Vhf Bett, 59
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Hvis man bruger dit argument om at det næsten ikke koster noget, kunne man jo sige det samme med et wc der løber eller en vandhane der drypper, eller lade bilen stå i tomgang hele natten. Men når man regner det sammen over feks et år, så bliver det til penge som du reelt ikke får noget som helst for.
Så hellere give dem til godgørende formål. Støt en hjemløs, næste gang du handler, eller send et par sedler til sultne børn i Afrika.  
Så er der hele sagen med udledning af CO2. Vores elforbrug der bare stiger og stiger, tjener ikke klodens bedste, og vi kommer vel ikke uden om at der skal bremses voldsomt op, hvis vores børn og børnebørn også skal have en planet at leve på.
Så mit råd vil være: Sluk lyset når du ikke bruger det.  

Nå, det var bare mit synspunkt, og jeg er også bare en sur gammel mand, der ikke er fulgt med tiden    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Kan godt være en LED pære holder længere hvis ikke den bliver slukket (hvilket så ikke engang er en garanti), men du vil bruge mange gange flere penge i strøm, end hvad tre nye pærer koster, så sluk hellere bare lyset.

15W giver omkring 130kWh om året og med en elpris på mindst 2kr, har du brugt 260kr på ingenting

 

. TAK for svar ⛳️.  Dog kun Ca. 130kr, for om natten er der slukket: 13 t tændt/dag, da 2 t er alm brug: 15w x 13t x 7 dg (nu er jeg fuldtidsarbejde, så mg mindre) x 52 uger = = 71 kW pr år. Til gengæld holder installationer og pærer nok en del længere, tror jeg. Alt det klikker slider, tror jeg. Så tror, jeg er mest klimabevidst ved ikke uhæmmet at tænde og slukke
Ved så få tænd og sluk er der ingen ting at vinde ved at have dem tændt. Det er noget andet hvis de bliver brugt som "blinklys". 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad bygger du din påstand om at lyskilden holder længere ved at brænde hele tiden ?
Det er rigtigt at gamle lysrør, og sparepærer (som jo bare er et "krøllet" lysrør) ikke kunne lide at blive tændt og slukket, fordi de skulle bruge lidt tid inden de var oppe på fuld styrke, men LED lyskilder har slet ikke det problem.
Hvis du læser på LED lyskilder, så skrives der om en samlet brændetid. Så hvis producenten skriver at den kan brænde 1 mill. timer, betyder det at hvis de brænder hele tiden, vil du skulle skifte dem før end hvis de feks var slukket halvdelen af døgnet, det er jo simpel hovedregning  
Afbryder materiellet bliver naturligvis slidt, men her taler vi rigtigt mange år... Der sidder 10000 vis af afbrydere/stikkontakter i det danske land, der har været i gang siden 50-60'erne hvor de blev installeret, and still going strong.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
ok. Er taget til efterretning. slukker efter mig. Alt godt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis