HJÆLP! Gulvarmen virker ikke

Jeg har købt et næsten nybygget hus for halvandet år siden, med et fantastisk gulvvarmesystem fra Danfoss. For 4 dage siden afbrød jeg HFI relæet i nogen timer, fordi jeg skulle ordne noget (helt uden forbindelse til gulvvarmen). Men siden jeg tændte den igen, har vi ikke haft noget varme i huset.
Jeg har forsøgt en del forskellige ting, og jeg håber at en af jer har en genial idé til hvordan jeg fixet det.
Jeg ved følgende:
  • Problemet opstod i forbindelse med at strømmen var slukket et par timer. Jeg har forsøgt at slå strømmen fra igen af nogen omgange, men det virker ikke.
  • Anlægget ser sådan her ud:
A: De sorte toppe er varme når anlægget er tændt, men bliver kolde når jeg slukker strømmen.
B: Slangen forbliver kold uanset hvad, hvilket jeg antager et problemet.
C: Lamperne lyser. Når jeg holder det midterste knap på hver regulator i hvert rum inde, så blinker både selve regulatoren og de respektive lamper også. Så jeg vil tro der er forbindelse mellem selve den jeg ændrer temperatur på og så anlægget.

Jeg kan ikke umiddelbart se at der skulle være en pumpe tilknyttet anlægget, og jeg kan ikke se hvad der ellers skulle være galt.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis de sorte toppe stiger  eller bliver varme så åbnes der for gennemstrømning. Så svigter pumpen (som du måske ikke har  ) eller der kommer ikke nogen varme fra fyret.
Hvilken opvarmnings form har du, er røret varm hen til fordeler og  gerne et billede på lidt afstand for oversigtens skyld. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kære Erik,

Først rigtig mange tak for at du prøver at hjælpe! Min hustru er sat til at føde en af de næste dage, så der er super dårlig timing ikke at have varme i huset :s

Jeg har prøvet at tage et billede fra afstand og mærket på de forskellige rør:

1. Varm
2. Kold
3. Lunken
4. Kold
5. Varm
6. Varm

Hvis jeg drejer på håndtaget, så løber der vand ud af slangen og ned i afløbet i stedet for videre ned i det ellers kolde rør. Har det mon noget med det at gøre? Sådan en "dræn det kolde vand så det varme kan komme til"? Det føler for mig som om den burde være varm?

Jeg føler mig som en amatør der gætter løs, men jeg vil rigtig gerne have min jakke af i min stue igen :)

Igen mange tak for din og andres hjælp! Det er MEGET værdsat!
Det der er øverst i skabet er din vandvarmer. Altså den der laver det varme brugsvand til vandhaner ved at overføre varme fra fjernvarme vandet. Det har ikke noget med gulvvarmen at gøre. Når du drejer på ventilen mrk. A så er det sikkerhedsventil du afprøver og der skal der komme kold vand ud. I øvrigt vil det dryppe ud af denne hver gang der har været brugt varmt vand.
Jeg mener at der bør være en pumpe nede ved gulvarmen, og du skal sikre dig at der ikke er noget der er blevet slukket på stikkontakter til højre.
Hav lidt tålmodighed så er der måske andre der kan greje problemet, se en pumpe eller andet.
Hvis der ikke kommer mere kvalificeret hjælp så må du nok have tilkaldt vvs. eller elektriker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det ser noget uoverskueligt ud. Troede du selv havde fyr, men jeg kan se en Kamstrup energimåler, så jeg vil tro at det drejer sig om direkte fjernvarme. Så er der sikkert også en cirkulationspumpe i forbindelse med gulvvarmeshunten. I første omgang skal den findes - meget tyder på at den skan være synderen.
Dit anlæg ser meget specielt ud - jeg kan umiddelbart tælle 10 målere.

Søren O
Annonce
Wow, jeg har svært ved at gennemskue min egen installation, men hold da op, der er meget grej her 🙂
Jeg prøvede at gennemskue noget som helst , uden synderlig indsigt.
Er de to firkantede, hvide bokse, der sidder udenpå noget, der godt kunne være pumper,  tændt?
Jeg tænker på den nederst i midten, samt den yderst til højre, midt for..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Her og nu kan du pille telestaterne af til de rum du mangler varme i, så kan du se om der kommer varme frem.

For øvrigt ser alle telestaterne ud til at være lukket, kan det være at termostaterne skal parres med styringen igen?

Mvh. Ole
Det ligner lidt det system vi har. Er bare med en del færre telestater. Har du prøvet, som Kivi siger, at parre telestaterne igen? For det problem har jeg engang haft, og der var det parringen til telestaterne der var gået.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis