Genvinding i ældre 1950'er villa

Hej alle sammen

Vi har et 3-plans hus fra 1947, med kælder, stue og 1. sal.
Det er ikke så mange år siden vi renoverede 1. sal, så den er i den forbindelse blevet rimelig "tæt".

Hver morgen vi står op i vinterhalvåret, starter vi dagen med at lufte ud og fjerne dug fra vinduer (1 - 3 cm fra kanten. Vinduerne er fra 2010). Derudover kan det mærkes at luften bliver meget fugtig i løbet af natten. Det spiller ikke så godt ind med min støvmideallergi :)

Vi har i den forbindelse overvejet at få ventileret 1. salen (og evt. også de andre etager) med genvinding.

Har et par spørgsmål, som jeg håber nogen har forstand til at svare på :)

1.Kan det betale sig kun at lave genvinding på 1. salen og så evt. tilslutte resten af huset ved et senere renoveringsprojekt? (det ville være besværligt at trække rør skjult rundt i stuen pt., pga. nedsænkede lofter osv).

2. Vi har to decentrale genvindingsenheder i kælderen ( Duka One S6 og S6B), som vi er meget glade for. Men vil det kunne betale sig at føre et par rør fra 1. salen helt ned i kælderen, for at få dem koblet på et evt. centralt anlæg?

3. Vi gjort meget for at lydtætne værelserne på 1. salen, så synes det ville være lidt synd, at lave revner / spalter mellem værelser og gang, så luften kan vandre. Vil man i stedet kunne tilføje både indblæsning og udblæsning til hvert værelse? Er der nogen ulemper ved det?

4. Udover at skifte filtre hvert år, har jeg læst at man engang imellem skal rengøre spiro-rørene? Hvis vi skal medtage stuen og kælderen i systemet, vil man få en del vertikale og horisontale rør. Jeg tør slet ikke tænke på hvordan man skal kunne gøre dem rent, hvilket nok er den største show-stopper for mig. Det ville jo kræve en masse inspektionslemme rundt omkring i systemet?

Mvh Thomas
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke krav om årlig rengøring. Så den del skal du ikke bekymre dig så meget om.
Jeg ville nok få stueetage med.
Det kan gøres ved at lade 100 eller 125 mm rør gå ned ved skråvæg, ned i skunk og direkte igennem etageadskillelse.
Så kan ventiler sidde 0,5-0,8 m fra ydervæg. Det giver samme resultat som ved centreret placering.
Har du stue i hele husets bredde kan udsug være i den ene side og indblæs i den anden.
Er der køkkenalrum så udsug i køkkenafdeling og indblæs i alrum.
Når nu der er god tydtæthed så skal du huske 100 - 125 mm lyddæmper imellem hvert værelse. Eller vælge ventiler med dæmpning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-04-2021 17:05:14

Der er ikke krav om årlig rengøring. Så den del skal du ikke bekymre dig så meget om.
Jeg ville nok få stueetage med.
Det kan gøres ved at lade 100 eller 125 mm rør gå ned ved skråvæg, ned i skunk og direkte igennem etageadskillelse.
Så kan ventiler sidde 0,5-0,8 m fra ydervæg. Det giver samme resultat som ved centreret placering.
Har du stue i hele husets bredde kan udsug være i den ene side og indblæs i den anden.
Er der køkkenalrum så udsug i køkkenafdeling og indblæs i alrum.
Når nu der er god tydtæthed så skal du huske 100 - 125 mm lyddæmper imellem hvert værelse. Eller vælge ventiler med dæmpning. 

 Tak for vurderingen.

Jeg har læst det med at køre rørene ud i skunken i en anden tråd, men kan man godt "møve" rørene ned igennem isoleringen bag skråvæggene? Eller vil du køre dem mellem tag og isolering og så isolere selve rørene?
Rørene skal gerne ned så tæt på rum temperatur som muligt. Jeg har "møvet" rør ca. 3 m hen i etage adskillelse uden at pille loft ned.
Man tager et stykke rør og saver kanten af i hakker. Så kan man "bore " i isolering. Den isolering der bores væk sidder inde i røret og kan tømmes ud når borerøret fjernes.
Der er sikkert ikke plads imellem tag og isolering. Men den bedste måde er naturligvis åbne taget og lægge det ordentlig ned, med bøjning, rør isolering o.s.v.
Men det kommer jo an på tagtypen hvor let det er.
Jeg har lavet et større industri anlæg over en varmestue. Her var al adgang udefra og ind igennem taget. Der blev opstillet stillads, og presenig ned over åbning i taget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-04-2021 18:16:25

Rørene skal gerne ned så tæt på rum temperatur som muligt. Jeg har "møvet" rør ca. 3 m hen i etage adskillelse uden at pille loft ned.
Man tager et stykke rør og saver kanten af i hakker. Så kan man "bore " i isolering. Den isolering der bores væk sidder inde i røret og kan tømmes ud når borerøret fjernes.
Der er sikkert ikke plads imellem tag og isolering. Men den bedste måde er naturligvis åbne taget og lægge det ordentlig ned, med bøjning, rør isolering o.s.v.
Men det kommer jo an på tagtypen hvor let det er.
Jeg har lavet et større industri anlæg over en varmestue. Her var al adgang udefra og ind igennem taget. Der blev opstillet stillads, og presenig ned over åbning i taget.

 Ahh smart! Det virker så indlysende efter man har fået fifet 😊


Ja det paradoksale er, at vi lige har fået lagt nyt tag, men det var før vi tænkte på genvinding!
Du kan også føre rør i skunken og lave indblæsning på 1.sal fra skunkvægge vægventil så slipper du for at bøvle med skråvægge. 
ev elmand skrev den 05-04-2021 18:43:45

Hvilken type tag. 

 Tegltag med hårdt undertag.

kimcarlsen skrev den 05-04-2021 20:52:57

Du kan også føre rør i skunken og lave indblæsning på 1.sal fra skunkvægge vægventil så slipper du for at bøvle med skråvægge. 
Tak for ideen.
Men vil det ikke kræve at anlægget opføres i skunken eller i stueplan?
Ja det er klart. Ved eftermontering er man nød til at være kreativ  Har det selv på 1sal i rum bag trappe, som alligevel ikke kunne bruges til noget
kimcarlsen skrev den 06-04-2021 05:56:49

Ja det er klart. Ved eftermontering er man nød til at være kreativ  Har det selv på 1sal i rum bag trappe, som alligevel ikke kunne bruges til noget

 Vi har desværre ikke så meget plads på 1. sal, så tror det må blive i loftrummet 😊


Vi har stadig stillads oppe, så kan få taglæggerne til at sætte to taghætter i. Som jeg forstår det, så skal indsugning være på den "kolde" side af taget imod nord. Er det korrekt forstået?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis