Maling af eternittag - hvilken maling/grunder

Hej
Taget på mit sommerhus er fra 1975. Det ser lidt træt ud i overfladen, men er som nyt på undersiden.
Jeg har tænkt mig at gøre det rent for begroning og male det med pensel.
Det er ca. 100 m2 og består af sorte B9 plader.
Mit spørgsmål:
Har nogen erfaringer med tagmaling? Jem&Fix har noget der hedder Tagfix til 399 kr for 5 liter. Er det ok.
Bør jeg anvende en grunder? de afrensede plader er ret porøse i overfladen. Har nogen erfaring med en egnet grunder?
Alle råd og erfaringer er velkomne.
mvh Per


Med venlig hilsen
Per M. Friis

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er jo ganske givet asbest, i dit tag, så du bør få et professionelt firma til at rense det.

Kender ikke tagmalingen fra J&F men pris og kvalitet følges ad, især nok på maling.
Det vil altid være en fordel at grunde først, og ofte er grunderen billigere end malingen.

Vi prøver igen, i morgen --
Frisk har ret. Alle sagkyndige fraråder at røre ved de gamle asbesttage. Lad dem ligge til de ikke kan mere og skift så ud. Det forlænger ikke levetiden at rense og male. Ofte belver det faktisk dårligere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er nok noget om det i skriver. Jeg har set tagmalefirmaer vil have ca. 100 kr/m2. Det er næsten det samme som nye tagplader koster. Derfor nåede jeg også frem til at evt. maling var noget jeg selv gør. 

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Det er en tung gang, men hvis du kan finde 70-85.000 kilo, får du lagt nyt tag med B7 plader og nye lægter. Du kan trække håndværkertimer fra og spare meget, ved selv at isolere ig bortskaffe de gamle plader.
Er der ikke stadig problemer med holdbarheden på B7 plader, man risikere jo at nye plader ikke holder længere, end det gamle tag ville have gjort hvis ikke var skiftet.

Vi prøver igen, i morgen --
Det kan blive et stort arbejde at slibe det hele ned, ofte krummer brædderne jo en del, så der skal slibes en del af før det hele er sleben rent.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis jeg vælger at skifte taget er det også min overvejelse om det skal være bølgeplader igen. Dog påstår Iversson, at de aldrig har haft problemer. Et alternativ er de lette betontegl, som skulle veje det samme som eternit. Det kræver så nok et undertag og det er jeg helst fri for.

Med venlig hilsen
Per M. Friis

je_ns skrev den 06-04-2021 07:02:31

Det kan blive et stort arbejde at slibe det hele ned, ofte krummer brædderne jo en del, så der skal slibes en del af før det hele er sleben rent.

 Det havnede da i en forkert tråd     


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også