Maling af eternittag - hvilken maling/grunder

Hej
Taget på mit sommerhus er fra 1975. Det ser lidt træt ud i overfladen, men er som nyt på undersiden.
Jeg har tænkt mig at gøre det rent for begroning og male det med pensel.
Det er ca. 100 m2 og består af sorte B9 plader.
Mit spørgsmål:
Har nogen erfaringer med tagmaling? Jem&Fix har noget der hedder Tagfix til 399 kr for 5 liter. Er det ok.
Bør jeg anvende en grunder? de afrensede plader er ret porøse i overfladen. Har nogen erfaring med en egnet grunder?
Alle råd og erfaringer er velkomne.
mvh Per


Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Taget på mit sommerhus er fra 1975. Det ser... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis taghældningen ikke er voldsom og man
har mod på at gøre-det-selv, så er udskiftning af tagplader udemærket gør-det-selv arbejde. Jeg har selv været turen igennem et par gange, og med et par hjælpere til at bære op og ned kan man nemt lægge ca. 80-100 plader på én arbejdsdag med godt vejr (afhængig
af hvor mange plader der skal skæres til)   
Tricket er så hvordan du bedst får bortskaffet de gamle plader. Nogle genbrugspladser har en begrænsning på hvor mange de tager i mod. Personalet på vores genbrugsplads var dog rimelig tolerante. Man kommer langt med god tone og høflighed. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hvis du vælger at begive dig ud i maling af taget, så vil jeg anbefale tagmaling fra Morsmaling.dk
Der grunder du først med en fortyndet med vand udgave af malingen.
Jeg har malet flere hundrede kvm, hvoraf nogle var af typen fra 90-erne som stadig gerne vil smuldre.
Og så kan alle eksperterne nok så meget sige, at det ingen virkning har, - men faktum er at det stoppede nedbrydningen af taget, og at det nu har holdt yderligere 10 år.
Men det er en forudsætning at det er plader, som oprindeligt var farvede, - de grå plader får du ikke malingen til at binder ordentligt på, spørg mig ikke hvorfor, - men det vil skalle af.

Men nu det er asbestholdigt, så ville jeg nok lige genoverveje det, - da du vel maks må afrense med blød børste, og ellers skal du have det rigtige udstyr inklusive til opsamling af vandet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er rent faktisk et tag der ikke tidligere har været malet - finder jeg nu ud af. Dermed lyder det som maling er en dårlig ide. Jeg tror jeg giver det en gang algerens og venter nogle år. Derefter vil jeg nok skifte pladerne. Mange tak for jeres gode erfaringer, viden og ideer. mvh Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også