125 mm stolpe forankring til fundament

Jeg søger råd og inspiration til forankring af 125x125 mm træsøjler til eksisterende fundament. Skal bygge et fritstående overdække i haven, og vil gerne undgå at støbe nyt fundament eftersom jeg allerede har et fundament på ca. 1100 mm til rådighed.

Gaffel-stolpessko i dimensionen 125 mm findes ikke, så er gået lidt i tænkeboks ift. løsninger, og søger jeres inspiration.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ik nemt at forestille sig hvad du er ude efter. Men når du skriver at du eftersøger en gaffelstolpesko 125mm så kunne du købe 2 stopesko med L-formet beslag og sætte over for hinanden. så bliver det osse meget stivere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Velkommen på lds
Hvis fundament er nogenlunde lige og vandret, så kan du bruge kraftige vinkelbeslag.
Eller enkelt side stolpesko. Her bores et større hul ned i fundament og det fastgøres med limanker.
Har dit overdække et kryds, en god stor 45 graders stive i hjørne eller en pladevæg, så kan det nok holde. Men skal det stå ret frit så skal stolpesko holde til ret meget vrid, da vindpåvirkning er stor ned på så lille en flade som fastgørelsen udgør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der findes da 125mm stolpesko Link
Så bore du bare et passende hul i soklen, og sætter den fast med ankerlim, så får du en elegant løsning.
Du kan jo evt korte stangen lidt op..

Vi prøver igen, i morgen --
Det er første gang jeg anvender dette Forum og er meget imponeret over den hjælpsomheden, og så hurtigt.

Jeg plejer selv at være god til at Google, men har nu også selv fundet stolpesko i 125mm (fra Simpson Strong Tie) som kan anvendes til mit projekt. 

Tak for rådet om kryds. De vandrette kræfter skal naturligvis temmes, så det er der taget højde for i konstruktionen.

1000 tak for jeres feedback.   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis