Ubehandlet fyr plankegulv - hvordan gør jeg det lysere? Ludsæbe eller andet?

Jeg har et ybehandlet plankegulv i fyrtræ.
Gulvet blev slebet ned for 7-8 år siden.
Nu er jeg i gang med at flytte om i huset og gulvet er ryddet. Så vil jeg gerne benytte mig af lejligheden til at gøre noget ved det. Kan jeg gøre det lidt lysere ved at vaske det en gang i ludsæbe?
Eller er der noget andet jeg kan gøre?
Det skal helst være noget jeg kan klare med noget der kan købes i  byggemarked og som kun tager en enkelt dag. Fordi det skal faktisk være inden for de næste to dage da det skal passe ind med nogle andre ting.

Eller er det med at gøre det lysere noget man skal lade en gulvmand om?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved ikke om det er Ok, men jeg vaskede gamle afhøvlede gulve i klorin vand og derefter i sæbespåner en gang om året. Der efter var vedligeholdet  støvsugning indtil året efter. Det var en lejlighed med to unge mennesker der ikke benyttede fortøj inden for.
God aften
Mini me
Du kan bruge kaolin, det kan du købe i matas.

Mini Me skrev den 04-04-2021 21:18:49

Ved ikke om det er Ok, men jeg vaskede gamle afhøvlede gulve i klorin vand og derefter i sæbespåner en gang om året. Der efter var vedligeholdet  støvsugning indtil året efter. Det var en lejlighed med to unge mennesker der ikke benyttede fortøj inden for.
God aften
Mini me

Hvilket forhold klorin/vand? Og skal det bare smøres på som man vasker gulvet og så tørres af igen?

kaffemand skrev den 05-04-2021 07:39:59

Du kan bruge kaolin, det kan du købe i matas.

Interessant. HVordan gør man?

Ville sige grundens (trærens) men måske klorin kan give samme effekt som rens, tror bare ikke det opløser fedt lige så effektivt.

Træet skal under alle omstændigheder renses ordentligt op inden du går videre for ikke at forsegle skidt og fedt i træet.

Ludbehandling kan ikke stå alene da det kun er en indfarvning, en slutbehandling med sæbe, olie eller lak der forhindrer indtrængning af fedt og skidt er nødvendig.

Hvis du vælger sæbe så husk det skal være rigtige sæbespåner!

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis