Problemer med udskiftet dæmper

Hejsa
Jeg ville udskifte min gamle dæmper med en ny LK Fuga led dæmper, hvilket på papiret skulle være helt ligetil da det bare er en udskiftning.
Det var det så desværre ikke. Jeg har indsat ledningerne korrekt i den nye kontakt og tænder så for strømmen igen, og pæren begynder at dæmpe op og ned konstant. Den kan ikke slukkes, eller stoppe med at dæmpe igennem hele spektret af belysninger. Der er tale om en Philips dæmpbar led pærer, så problemet burde ikke være i den ende. Derudover har jeg prøvet alle sammensætnings muligheder i kontakten uden held. Der er 2 dæmpere som styrer lyset, og jeg udskifter kun den ene hvilket jeg ikke tænker skulle være grunden til problemet.
Jeg håber at der er en sød sjæl i dette Forum, som kan hjælpe en forvirret ung mand der ikke har råd til at få en elektriker ud!
Vh. Viktor
Den købte dæmper: https://www.lavprisel.dk/lk-fuga-lysdaemper-led-s-120va-med-korrespondance-1-modul-hvid-44868?gclid=CjwKCAjwx6WDBhBQEiwA_dP8rVgqNaE-9UgjbOg4wli5mUqOpViOuFvE-KrUBLVEyrHL0jvW0MXBHRoCNgYQAvD_BwE

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej.
Jeg er næsten sikker på at du har  monteret det forkert og brugt forkerte dele.
Hvis der er 2 lysdæmpere som tænder og slukker der samme lys så er det hvertfald forkert.
Hvis du har 2 lysdæmpere til det samme lys, så har du haft en lysdæmper med tilhørende impuls giver.
Den nye lysdæmper kræver et fjeder tryk i den modsatte ende så kan det virke som det sikkert gjorde før.
Det står også i brugsanvisningen.
Prøv at tage nogle billede af installationerne....så kan vi bedre hjælpe dig.
Vh.
Ok, prøv at tage den brune ledning der sidder i lysdæmperen af (den der sidder i klemmen med pil ind)
Og så se om lysdæmperen virker som den skal, bemærk at det kun er lysdæmperen der virker, trykket vil ikke virke, og så skriv tilbage.
At lysdæmperen dæmper op og ned af sig selv er meget mærkeligt da det jo er en mekanisk funktion på lysdæmperen der dæmper lyset ( skydere flyttes op og ned)
Hvor er den gamle lysdæmper henne..? Den kan jeg ikke se, der hvor du har monteret den nye dæmper var der jo bare en kontakt ik?
Annonce
Jeg forsøgte 2 ting. Jeg tog den brune ledning ud som du sagde, og det gjorde ingen forskel. Derefter afmonterede jeg kontakt 2 fuldstændigt, således at det udelukkende var den nye kontakt der styrede lyset, og der var ingen forskel. Dog har jeg fundet ud af at cirklen med op og neddæmpninger stopper efter noget tid i en lav belysning som ikke kan ændres. Se billede.

Den gamle kontakt er netop den kontakt du tænker på. Det er sådan et system hvor man holder kontakten inde, og så dæmper den. Det er den samme type som kontakt 2. Således at når de 2 gamle dæmpere er monteret virker det som det skal, med undtagelse for at systemet kun kan dæmpe halogen pærer.
Hvis de 2 gamle afbryder er dem du har taget billeder af så er det her problemet er.
Der er ingen af dem der er lysdæmpere, de gir blot signal til en lysdæmper som sidder et andet sted.
Denne kan sidde i din sikrings tavle, på et loft eller gemt i en dåse et sted, der er mange muligheder.
Prøv at tage et billede at din sikrings tavle.
Men det er derfor det ikke virker du har monteret 2 lysdæmper i dit system og forsøger lige nu at styre den nuværende lysdæmper med en ny lysdæmper....det kan ikke lade sig gøre.
Du skal finde den nuværende lysdæmper og så skal denne udskiftes med en ny model der kan håndtere LED

Ja det giver god mening det du skriver!
Her er et billede af tavlen.
De 2 blå Eltako er lysdæmpere, det er højest sandsynlig en af dem.
Denne skal skiftes til en anden model der kan håndtere LED.
Men nu bevæger du dig ud i autorisations krævende arbejde.
Ja okay.

I så fald tror jeg bare at jeg køber nogle pærer der kan styres igennem en app. Den Korrekte løsning virker til at være lidt dyr.

Du må have tusind tak for hjælpen med det hele!
Rigtig god påske og god aften.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis