Sliber til græsslåmaskine

Hej alle.

Hvis man gerne vil slibe klingen/kniven til en almindelig græsslåmaskine, hvilken slibemaskine vil så være mest velegnet ?
 
Gode råd modtages gerne. :-)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du mener en rotorplæneklipper så bruger jeg altid en vinkelsliber. Er det en cylinderklipper så skal man ha et land på en bænksliber så klingen bliver helt lige den er noget sværere at slibe.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har slebet min et par gange efter at jeg har ramt sten. Her brugte jeg bare en ganske almindelig fil i hånden.
At bruge roterende værktøj kan du risikere at du at jernet får for meget varme (jernet bliver blåt) og så er hærdningen ødelagt, og jernet bliver "blødt" så det hurtigere bliver sløvt. Det sker ikke med en håndfil   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Prøv og start med en lamelskive til vinkelsliberen

/Jakob
Jeg bruger en almindelig metal-fil. fordi det er lettere at styre hvor meget metal, der fjernes. Fjernes der mere i den ene ende end i den anden, så kommer kniven ud af balance, og så ryster plæneklipperen.

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce

Når kniven ser sådan ud som denne (og det er det almindelige) så er der ikke så mange finesser. Den får en tur med skrubskiven på vinkelsliberen. Det med at den kan blive blå har jeg aldrig oplevet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har efterhånden slebet en del, både mine egne men også på tidligere arbejde. Har altid brugt vinkelsliber, gerne med lamelskive, lad være med og presse for hårdt da jernet så vil blive for varmt, men tag lidt af gangen. Forstår bare ikke at ingen har nævnt vigtigheden af balance.
Jeg har altid brugt et søm, (skal være helt rundt og ikke firkantet eller lign) som jeg har testet klingen på efterfølgende, om den er i balance, ellers har jeg slebet mere i den ene eller anden side til den er i balance. Der er ikke noget værre end en plæneklipper hvor kniven er ude af balance. 😀
Ja skrubskive er ganske god og effektiv, og skulle kniven blive en anelse blå, har jeg ikke oplevet problemer med. (stålet minder meget om Hardox)


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg læser at Kolding75 Nævner det med balance på kniven. Jeg købte engang en dims til formålet sådan en trappeformet kegle på en spids. Men hullet i kniven passer ikke til nogen af trapperne så det bliver alligevel lidt på øjemål.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har sådan en dims her, den virker rigtig godt, bare man hænger et lille stykke papir på en kniv der er i balance, giver den udslag, man kan også måle om kniven er skæv.
Link​​​


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis