Indsatser i skorsten?

I vores nye hus er der en pejs/brændeovn, som skal fjernes grundet de nye regler.
Jeg harovervejet en idé om at lave en række indsatser i selve skorstenen hér, hvor pladespiller, vinyler og eventuelt planter kan stå.I dén forbindelse har jeg 2 spørgsmål:

1: Hvad skal til for at varmen ikke slipper ud alt for nemt (isolering?) både i top og mod ydervæg (som jeg forventer blot er sten).
2: Er der en risiko for sammenstyrtning ved at lave disse "lommer" eller er en skorsten rigelig stabil?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En skorsten er meget stabil, og man kan sagtens lave indhak som du beskriver.
Men for der et stort MEN.
Det vil altid uanset hvordan du smører, pudser, maler eller imprægnerer lugte af sod og røg. Man kan ikke genbruge sten fra en skorsten, uden at det vil opstå.
Så du bliver nødt til at pille pejs og skorsten helt ned, Også op over taget.
Så begynder du derfra og bygger det op i hullet du havde tænkt dig. Isolering som i den øvrige hulmur, (som måske allerede er der ) murbindere ind til noget multiblok opbygning eller hvad du nu tænker på.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-04-2021 13:55:18

En skorsten er meget stabil, og man kan sagtens lave indhak som du beskriver.
Men for der et stort MEN.
Det vil altid uanset hvordan du smører, pudser, maler eller imprægnerer lugte af sod og røg. Man kan ikke genbruge sten fra en skorsten, uden at det vil opstå.
Så du bliver nødt til at pille pejs og skorsten helt ned, Også op over taget.
Så begynder du derfra og bygger det op i hullet du havde tænkt dig. Isolering som i den øvrige hulmur, (som måske allerede er der ) murbindere ind til noget multiblok opbygning eller hvad du nu tænker på.
 

 God feedback Erik! Jeg formoder at selv et "indre" lag gips ikke vil tage denne duft? Hvis alt skal tages ned først, så ryger idéen med at bruge skorstenen kreativt. I så fald kan jeg lige så godt bare lukke den til

Jeg er nu ikke enig i at lige så godt kan lukke den til. Når nu pladsen er der så er det da en god ide at udnytte det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også