Fræse plæne, så græs, tromle?

Vi er igang med vores første have projekt efter vi købte hus tilbage i september 2020. Vi skal have sået ny græsplæne, men er lidt i tvivl om den præcise fremgangsmåde. Vi har ekstremt meget mos, samt vi skal have lagt et kabel til robot plæneklipper. Jeg havde tænkt mig følgende:

1. Fjerne mos med elektrisk mosfjerner.
2. Fræse plænen med plænelufter (Hvor mange gange? Er én gang nok?)
3. Så græs (Er det billigste græs godt nok? Skal der tromles bagefter nu plænen lige er blevet fræset?)
4. Lægge kabel til robot plæneklipper (Er det ok jeg betræder plænen nu den er fræset og der er sået græs?)
5. Evt tromle - er det nødvendigt? Læser lidt forskellige meninger om det. 

Hvordan virker rækkefølgen? Mangler jeg noget eller virker det ok? Og hvordan med gødning til græsset, er det bare når det begynder at spire det skal have gødning?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lige vide at en plænelufter IKKE er en dybde fræsning.
Fjerne mos og køre med plænelufter det er ok. Men det fræser ikke plænen op derfor er det  bare at jævne det lidt ud med bagsiden af en rive, gadekost eller lignende, så det løse kommer hen hvor der er huller. Da plænen ikke fræses op, så vil det være unødvendig at tromle, og du kan gå på plænen med det samme og lægge tråd ud til robotten. Denne tråd forsvinder ned imellem græsset i løbet af få uger.
Da plænelufter bevarer noget af den gamle plæne, så kan du godt give gødning med det samme da det er med til at fremme græsset og derfor kan udkonkurrerer mos vækst noget mere.
Robotten hjælper også imod mos.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Inden køb af græsfrø synes jeg, at du lige skal Google lidt omkring emnet, så kan du bedre vurdere hvilken type frøblanding, som vil egne sig til dit brug af plænen.
Der er en grund til prisforskellen på græsfrø, og nogle af de billige er noget juks i mine øjne (sikkert ikke alle). Det gror helt vildt, men bliver alligevel ikke til en tæt plæne, - taler af bitter erfaring.
Og hvis du kun har plæneluftet og ikke fræset plæne, så vil der mest være behov for eftersåning, - dermed er behovet mindre og udskrivningen til nogle ordentlige frø ikke så stor.
Har lige kørt med plænelufter, for fjernelse af et "godt" lag mos.
Kørte først på langs, og fjernede derefter al mosen.
Efterfølgende kørte jeg på tværs og fjernede ligeledes mos mv.
Plænelufter kan du normalt sætte i flere dybder.
Hvis du sætter den i en god dybde, får du gode riller, med lidt løst jord, for såning af græsser.
Efterfølgende kan du lige udjævne plænen med f.eks. oversiden af en rive eller lignende.

Det er, alt andet lige, billigere at købe en plænelufter end at leje.

Enig med DJAYDJAY i at det billige græs ikke er vær at bruge penge på.
Det billige græs er nok mest beregnet som foder til de 4-benede.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis