Fundament - Kan Forskalling blive stående i jorden

Efter mit sidste indlæg om garagefundament som ”selvbærende” er jeg kommet frem til at støbe et traditionelt randfundament til ca. 120 cm. jorden vil dog styrte sammen i renden med mindre jeg gør noget aktivt. Min plan er derfor først af fjerne 30 cm jord overalt på grunden (30-40 cm ud over afsætningen) så er der kun ca. 90 cm ned og dermed ikke så meget “jordtryk”. Dernæst grave renden og “isætte” obs plader med rette afstandsstykker For oven og evt for neden. Komme jord ned langs renden og fylde med beton. Når trykket er ens på begge sider er planen at hive pladen op. dernæst fundablokke til 15 cm over terræn.

1. Er det overhovedet muligt at trække pladerne op af den våde beton? noget af tiden har jeg minigraver, men har tænkt at lave et Georg Geoløs talje med udveksling til jobbet :-) så får man også brugt den kreative side...
2. Kan pladen blive stående. Kanten af pladen er under terrændæk, men med tiden vil den rådne væk, især på udvendig side.

Håber der er nogen der har lidt mere erfaring på området :-)

Fortsat god påske.

Mvh
Steen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor en sokkel i 120 cm. dybde, 90 cm. må være nok. Hvis jorden vil skride sammen, kan du grave så bredt, at du i bunden har den bredde, du ønsker. Sæt så fundablokke op til et skifte under jordhøjde, så du med sidste skifte kan regulere eventuelle skævheder. Støb fundamentet. Derefter kan du fylde renden med jord.

fase
Ja pladerne kan sagtens blive stående, men når betonen er størknet kan du sikkert godt trække dem op, grav evt lidt fri, så du kan vippe dem fri af soklen for oven.
Du kan skrue en lægt på for oven, så den vender ud af, så kan du få fat med en vægtstang, så skal pladen nok komme fri.
(skru lægten på indefra, så den sidder godt fast)

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du graver ud først på hele grunden, så er det kun ca. 60 cm høj grøft. Hvis det ikke lige er ude i klitterne, så kan det sagtens stå nogle timer. Du skal bare grave det nederste stykke ud samme dag som du støber. Det øverste stykke kan så laves med fundablokke eller leca blokke hvis der skal tænkes lidt på isolering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for super gode svar - tænker jeg nøjes med godt 90 så 👍 
Endnu et spørgsmål. SKAL fundamentet støbes på en dag, eller kan man f.eks "smide" 50 cm. i renden den 1. dag og støbe resten dagen efter?
Annonce
Du skal være opmærksom på at hvis du graver op omkring dit støbte fundament skal det komprimeres igen da det ellers kan finde på og synke sammen.

Hvis det er som du beskriver at renden ikke kan stå selv kan du ikke umiddelbart gøre det bare med plader heller. Jeg ville i det tilfælde enten grave renden helt fri og lave det med fundablokke. Man skal dog huske at den kan ikke tæller med i soklen men bare er en forskalling man kan begrave. 

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Når du skriver grave renden helt fri og lave det med fundablokke - er det så at fritlægge renden - "stable" fundablokke i forbandt (eksempelvis de 3 første skift) - kamstål mellem hvert skift - dække til med jord i siderne - fylde op med beton - stampe godt til? lyder det rigtigt... Jeg havde regnet med at bruge 15 x 20 x50 cm blokke - men det kan jeg så ikke når fundablokken kun tæller som forskalling.

Mvh
Steen
Dine fundablokke tæller ikke kun som forskalling, de er en del af fundamentet.
Det skal være en stor sokkel for at du ikke kan støbe den på en dag.
Du kan stable fundablokkene op uden at komme beton i, og dække til med jord. Derefter kan du fylde beton i, hvis det er nødvendigt at fylde renden med jord inden støbningen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis