(Dyk/Tryk) Pumpe til regnvandstønde

Hej,

I forsøget på at lave et fuldautomatisk vandingsanlæg, baseret på regnvand, til drivhuset og havevanding, håber jeg i kan hjælpe med et par spørgsmål.

Som pumpe, har et husvandværk været i overvejelserne, men da støjen bliver for meget for både mine naboer og jeg, har jeg besluttet at kigge på en dykpumpe til en regnvandsbeholder, da vandet vil fungere som lyddæmper.

Er det korrekt forstået, at når den er angivet som trykpumpe, at den automatisk vil starte op når trykket falder i systemet? Eller er det ikke hvad 'tryk' angiver? Årsagen til spørgsmålet er at jeg ikke ønsker at skulle tænde/slukke pumpen, når timeren aktivere/deaktivere vandingsanlægget, og samtidig at pumpen ikke konstant skal være aktiv.

Jeg har kig på denne: https://www.bauhaus.dk/dykpumpe-nptp-e-6000-blue-line-neptun 

Af og til, ønsker jeg at tilkoble en haveslange til pumpen, og ønsker derfor almindeligt tryk til havevanding. Er det korrekt forstået at 3 bar er tilstrækkeligt til det formål?

Andet jeg bør være opmærksom på?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Jannik
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er de færreste dykpumper der har pressostat indbygget. Det giver heller ikke mening, da pumpen også bør monteres med hydroforbeholder. Ellers vil pumpen starte og stoppe alt for tit. Umiddelbart vil den pumpe du henviser til være egnet til formålet.
Så du må ud at købe pumpe, hydroforbeholder og pressostat hvis ikke du blot køber et husvandværk.
Måske kunne du lave en lille ”tørbrønd” i jorden til et husvandværk,, så du kan dæmpe støjen.

Søren O
Den dykpumpe giver jo op til 3,2 bar. og det er ok til havevanding. Den har en vippe kontakt til at stoppe den når niveau er nede.
Nu skriver du ikke hvor meget regn vand du har til rådighed.  Men oftest bliver man skuffet over det med at samle regnvand.
Den viste pumpe giver op til 6000 liter i timen  Det vil sige at en 1000 lm tank er tømt på 10 minutter. Og det er sikkert i en tid hvor det ikke lige regner. 
Eller sagt på en anden måde
Hvis man skal vande have så er bedst at give det der svarer til 20- 30 mm regn ad gangen.
En vandspreder kan vel dække 20 x 20 m og det vil så sige 12 m3 vand ad gangen. Og så skal næste stykke i haven vandes, da det sikkert stadig er tørvejr.
Jeg har ialt 1200 l som jeg kun bruger til drivhus, og det er sjældent at det går tør. De er hævet ca. 1 m over jorden og derfor kan det løbe ud af slange af sig selv.
Jeg har også grundvands pumpe i kælderen men brønden der går typisk næsten tør om sommeren, og det vand jeg vander med i haven om vinteren virker ikke rigtig.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Tak for input.

Det er til brug med automatisk drypvanding i et drivhus og til tilkobling af haveslange til periodevis havevanding ved tørre dage. Planen er en 1000 L Palletank, men i øjeblikket er det 2 regnvandstønder med 500L i alt.

Vippekontakt er kun til at stoppe ved manglende vand i beholder, men jeg ønsker at den skal stoppe når enten drypvandingen eller havevanding ikke skal bruge/efterspørger mere vand ( Håber det giver mening). Søren O nævner rigtigt at det gøres ved hjælp af en pressostat.

Målet er at der automatisk suppleres med vand fra huset, vha. en flydekontakt, der automatisk fylder lidt vand i vandbeholderen, hvis den er ved at løbetør. Altså gerne så fuldautomatisk, at det blot er vedligehold.

Ved automatisk fyldning fra den offentlige vandforsyning skal det ske gennem luftgab. Det vil sige at der altid skal være en lodret afstand fra vandstanden til udløbet af vandværksvand. Dette klares normalt med en flyderkontakt der giver signal til en magnetventil.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis