Fundering af tilbygning til kolonihavehus

Vi vil prøve at lave en lille tilbygning til vores nyerhverede kolonihavehus i Aalborg (eller rettere: Nørresundby!). Tilbygningen skal være cirka 4 m x 2,5 m. Jeg er ved at uddanne mig til bygningsingeniør, så jeg har noget teoretisk viden om, hvordan det kan gøres, men den praktiske erfaring er begrænset   

Selve væggene tænker jeg, at vi opbygger af et træskelet, som vi beklæder udvendigt og indvendigt med brædder eller plader og så med nok 100 mm isolering imellem og dampspærre indvendigt. På toppen nogle skrå bjælker, som kan bære taget med én skrå hældning.

Mit spørgsmål går på den nederste halve meters penge af byggeriet: Hvordan funderes konstruktionen og gulvet, så fugt samtidigt holdes ude? Jeg deler det lige op i 2:

1. Vi vil gerne undgå at skulle støbe et helt gulv, så jeg havde tænkt, at konstruktionen skulle bæres af 4-6 (nok 6) søjler/stolper, som jeg ville punktfundere. Jeg kan dog se, at der er mange løsninger på sådan et punktfundament med f.eks. stolpesko/sten, stolpen direkte ned i jorden med stampet sand eller beton rundt om osv. Jeg ved, at undergrunden omkring Aalborg og Nørresundby er gammel havbund og grundvandet står højt. Så jeg er også lidt i tvivl om, hvor dybt jeg skal ned, for at det ikke bare sætter sig helt vildt. Er der nogen gode råd ift. fremgangsmåden her?

2. Hvad gør man ift. gulvet? Jeg har hørt, at man kan lægge en form for måtte ud, som lukker af for fugt. Ovenpå det skal vi så have nogle sokkelsten (lecablokke eller fundablokke) eller? Og ligger man dem ud under hele gulvet eller kun i kanten? Ja, hvordan kunne sådan en opbygning fra jord til overkant af gulv være?
Ville det være en idé at grave noget jord af og så lægge en sandpude ud, som kan være underlag til gulvet?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når nu det er en tilbygning så er det klogt at se på hvordan det tidligere er lavet. Har det holdt i mange år så er det vejen frem.
Punktfundamenter skal 90 cm ned i forhold til frost. Og så skal det være fast bund. Det mærker du hurtig når du graver. Men helt korrekt så skal der foretages en jordbunds prøve. Det foretages ved et bestemt stykke plade på en stang, Denne drejes så med en dynamometer så man kan se hvor hård undergrunden er. Men det er nok lige rigelig til sådan en lille tilbygning. Så hvis der er fast bund med sand, ler eller grus nede i 90 cm dybde så kan det holde.
Det eneste der er lidt lumsk er modebund.
ENTEN vælger du punktfundamenter, Og så kan det være med indbyggede stolpesko eller du kan selv støbe og sætte stolpesko ned i den våde beton. Så har man et bjælkelag til at bære huset, lukke af med net under bjælker eller sætte fiber cement plader udvendig for at holder skadedyr ude. I denne konstruktion har du ikke funda- eller lecablokke.
Du isolerer i rummet imellem bjælker.
ELLER man graver ned i 90 cm dybde og støber en "rigtig " sokkel. Så afsluttes med lecablokke øverst. Her er det smart at grave lidt ud, rette af med sand og putte isolering ind inden gulvet støbes.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis