Reparation af dørgerigt, hvordan

Efter at have støbt nye gulv i et værelse, så er dørgerigt ikke længere langt nok til at nå ned til gulvet. 😕 Der mangler ca 2,5 cm.

Nogen der ligger inde med en god idé til at udfylde hullet? Kan det spartles og formes, så det bliver pænt og holder? Eller er det kun udskiftning der er muligt?

Har desværre ikke en stump af samme profil, jeg kunne skære til og lime på.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enten skal det hele skiftes, hvilket er klart at foretrække, eller også skal du lave en klods der passer i.
Der findes ikke noget "mudder" du kan fylde et så stort hul med, uden at det bliver noget juks. Og hvordan vil du få "massen" til at følge formerne på det eksisterende gerigt ?    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis ikke du vil skifte det, så kan fint savsmuld blandes med trælim, og bruges til at fylde ud med. Det kan være noget møg at arbejde med, men resultatet kan godt blive fint. Færdige produkter som træfleks/træfiller mv., ville jeg ikke bruge.

Hellere leje end at bo på gaden.
Du laver en sokkelklods. Noget i stil med denne:

Tag et stykke bræt på 25 mm. tykkelse, stik det ind på plads, tegn med en blyant så du får profilen, sav og slib den efter stregen, smør klodsen med acryl fugemasse og pres den på plads, overflødigt fugemasse tørres af med en fugtig klud. Helt usynligt bliver det ikke, men tæt på.
solaris skrev den 03-04-2021 19:47:18

Tag et stykke bræt på 25 mm. tykkelse, stik det ind på plads, tegn med en blyant så du får profilen, sav og slib den efter stregen, smør klodsen med acryl fugemasse og pres den på plads, overflødigt fugemasse tørres af med en fugtig klud. Helt usynligt bliver det ikke, men tæt på.
Super godt  forslag,   så absolut den bedste løsning.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
@PindHenrik, ja det bliver nok noget juks, at lave det med en fugemasse af en eller andet art, selvom det nok kunne modelleres lidt ligesom modellervoks havde jeg tænkt.

@Kolding75, det kan godt være det kan blive noget modellervoks af en art, men noget svært at forme tror jeg.

@Rantzau, jeg vidste billede af sokkel klodsen til konen. Det blev et nej. Men ellers en nem løsning.

@Solaris, det bliver løsningen at prøve at slibe en klods til og lime på plads. Tror også det var i den stil PindHenrik foreslog, uden detaljerne.

Tak for løsningsforslag 😊 jeg har lidt at arbejde videre på.

Mdn: Nogle gange er det nødvendigt at sætte fruentimmeret stolen for døren: Det er ikke acceptabelt at sige nej uden at komme med et realistisk alternativ.

Dit fruentimmer har ikke forholdt sig til realiteterne.

PinkHenrik pegede på et løsningsforslag, og jeg vist et eksempel. Uanset hvad, er det noget juks at forsøge med mudder som PinkHenrik på en afdæmpet måde forsøgte at forklare dig..

Uden at gå i detaljer har PinkHrnrik 100% ret.

For din egen skyld vil jeg understrege, at din konens afvisning ikke er acceptable. Du kommer ikke uden om en sokkel klods hvis du vil lave en funktionel løsning. der ikke ligner noget lort.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men jeg er sikker på at Københavns listefabrik har den profil og de sælger ned i stykker bed til 30cm. Jeg ville klart købe den lignende profil. Skære et stykke til, lime på. Slibe med en blød slibeklods til profiler også en gang maling på hele gerigten

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også