Overløb fra vask lugter

Min toiletvask lugter fra overløbet og jeg har brug for råd til en løsning.

Jeg har som det første rengjort vandlåsen grundigt uden længerevarende effekt. Dernæst har jeg forsøgt at rense selve overløbet med en flaskerenser og det hjælper også en uges tid. Jeg har også forsøgt at spraye en blanding af citronsyre+vand vha en blomsterforstøver men effekten er lille.

Vi har bemærket at når vi vasker hænder så kommer der sæbebobler i overløbshullet hvilket hinter at problemet skyldes at vandet ikke kan løbe til gulvafløbet hurtig nok til .

Toilet med lugtgene befinder sig i øvrigt over vores vaskerum i kælderen og måske bærer det lange nedløbsrør i kælderen skylden?

Vi har samme type håndvask på gæstetoilet som ikke bor over kælderen og her optræder problemet ikke så jeg tror ikke løsningen er en anden type håndvask.

Er der nogle derude som kan komme med råd?

Hilsen
Thomas
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du nu fylder begge vaske med vand og så åbler proppen - tager det så længere at løbe ud for den drilske?
Er der bagfald på overløbet på den drilske - i så fald samles der gums i overløbsrøret. Læg evt et billede op fra under vasken.
Du kan også prøve at koge 10L vand i din største suppegryde og så hælde det alt sammen i den dårlige vask for at skylle røret for gums - evt efterfulgt af 1L afløbsrens som sidder et døgn + ny kogende suppegryde
Har haft en lignende udfordring med en køkkenvask, der var årsagen et svagt bagfald fra overløbets rør hen imod bundventilen.
Udskiftning af denne del til et andet design med korrekt fald var tilstrækkeligt for at løse problemet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Kogende vand ødelægger pakninger... Please dont... 
Henrikhp skrev den 03-04-2021 17:24:15

Kogende vand ødelægger pakninger... Please dont... 

Hmm kunne godt tænke mig at se hvorfra du har denne påstand .
Tænker at der hver dag hældes tusindvis af liter kogende kartoffel- og pastavand i diverse afløb uden at pakningerne ødelægges derved.

Ellers er jeg enig med de øvrige svar at bagfald er en sandsynlig årsag. Måske et billede kunne afklare andre årsager.

Bare kald mig BBB 
Fra en VVS'er der observerede jeg gjorde det engang.... Er derfor stoppet med det... Han sagde at pakningerne med tiden blev stive og utætte.

Men ved nærmere eftertanke kan er selvfølgelig sket en udvikling af det materiale man bruger til pakningerne siden han selv er blevet belært med det... Og i dag med Quooker osv er det næsten et behov at det kan holde til kogende vand - så jeg æder mine ord.... Fortsæt med det kogende vand....
Annonce
Hej Mr steel.

Af det jeg har lært når vi tager en vandlås. der lugter er der typisk årsager
Overtryk eller undertryk
Undertryk, så bliver der vandlåsen jo suget så tom at den ikke lukker helt.
Overtryk, Gas arter i kloaksystemet skaber et overtryk derfor kan du se sæbebobler.
fra din vandlås

Undertryk skal løses med en Vakuumventil.
Overtryk som jeg umiddelbart vil mene der er dit problem.
behøver nødvendigvis at være der i hele tiden..
men en gode indikator for overtryk er bobber

Overtryk kræver en kloakudluftning til kloaksystemet. og er i mange tilfælde blevet sparet væk i huse da det ikke ser pænt ud med taghætter på taget.

                     

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Hej alle

Først vil jeg sige tak for de fine forslag/kommentarer.

Da jeg i går rengjorde vandlåsen lagde jeg mærke til at den indre del (transparent plastikrør) havde nogle vandrette streger nederst som sikkert hinter at den kan afkortes efter behov og måske røret er for langt i mit tilfælde som resulterer at vandet løber for langsomt og dermed kan skubbe vand op i overløbsdelen. Nu er røret afkortet så nu må vi se om problemet vender tilbage i den kommende uge. Jeg vender tilbage med en konklusion.

Vh
Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis