Rude gummiliste kryber ud



Gummilisten kryber mere og mere ud. Jeg har prøvet at proppe den på plads, den kryber ud igen. Det er også vanskeligt at få den på plads.
1. Bruger man et værktøj til at få listen på plads?
2. Hvis jeg får den på plads, kan jeg så give den noget lim for at fastholde den?

VH. Bruno


Mvh. @Barco@
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Noget kunne tyde på at hullet er for lille, eller ruden er for stor.
Men prøv at tag listen ud, og få liste og rille rengjort, brig noget renset benzin eller lignende.
Og kør så listen (låselisten) i igen, prøv om du så kan skubbe ruden lidt ind, så falder den ofte bedre til.
Jeg ville bruge lim som sidste udvej, vil du lime kan du bruge rudelim, eller eks Tec7 i sort.
Endelig kan låselisten være forkert i størrelsen, den skal passe til gummilisten.

Der findes forskelligt rudeværktøj, du skal bruge en med et øje, som man køre ned i rillen, så er listen nem at få på plads.
Du kan evt smøre rille og liste med en anelse opvaskemiddel, med brug ikke for meget.
Rudeværktøj til låselisten


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har set en mekaniker lægge en ca. 3 mm snor ind i rillen, lægge ruden an imod "karmen" og trække l låselisten ind over rammen med denne snor.
Og opvaskemiddel letter processen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Erik: Jeg tror ikke dit fif virker ved gummiliste med låseliste. Tror ikke du kan få gummiliste med rude monteret hvis låselisten er monteret.
Jens er inde på det rigtige - det rigtige værktøj er guld værd. Det er næsten umuligt at montere listen “med fingrene”.

Søren O
Der er mange fald grupper når det gælder at sætte ruder i med gummilister.
Listen skal passe til både skrogets tykkelse og rudens tykkelse, og man må ikke vende listen forkert så siden med glasmålet kommer ud mod skroget, listen er tilsyneladende meget ens, men måden gummiet er ekstruderet på gør at den skal vendes rigtigt, ellers fungere det ikke, så vil det gå galt i hjørnerne.
Så er radius i hjørnerne også yderst vigtigt, at de ikke er for små, det giver også problemer ofte med utætheder.
Så skal den såkaldte livvidde på gummilisten passe, det er den afstand der er hele vejen rundt mellem rude og skrog.
Låselisten skal jo så også være i den rigtige størrelse.
Endelig kan gamle gummilister og låselister, være noget møg at arbejde med, men nye gummilister er ret dyre, så genbruger man den, vil det være en fordel at købe nye låselister, de er af plast og bliver stive og umedgørlige, de koster ikke så meget godt en tier meteren.
Jeg kender kun to metoder til at isætte ruder i.
1 man sætter gummilisten på ruden, og trækker en snor rundt i rillen som vender ud af, så kan man trække gummilisten på, ved at trække i snoren og krænge gummiet ind over kanten. (den brugte man til biler i gamle dage, da ruderne var monteret på den måde.)
2 man montere listen i skroget, og sætter så ruden ind i gummilisten, det synes jeg er den letteste metode.
Begge metoder montere man låselisten til sidst.
Fik ikke nævnt at der findes et værktøj mere, et værktøj  konisk bøjet spids, som næsten er uundværlig både ved montering af gummiliste og låseliste.

Satte nye ruder i min båd sidste år, og brugte metode 2, var enen om det og det gik uden problemer.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har fundet ud af at værktøjet med det røde skæft hedder en Låsekiletang. Den er tilsyneladende svær at få fat i hvis man ikke er erhvervsdrivende. Værktøjet med det lysebrune skæft triggede mig, jeg mener at der ligger noget der ligner den i værktøjskassen som fulgte med båden ved købet. Jeg håber at kunne finde den og få låselisten på plads. Derefter vil jeg nok give den yderste ende af låselisten en klat lim/sort Tec7. De tre andre vinduer i for-kahytten (LM24) er der ingen problemer med, så jeg formoder at de er monteret rigtigt og med de rette materialer.

Mvh. @Barco@
Annonce
Man kan købe et sæt med begge værktøjer..​Link​​​
Men en lidt hamper pris, måske de kan findes billigere ?


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg prøver i morgen med denne her som jeg fandt i værktøjskassen:

Mon ikke den kan bruges?

Mvh. @Barco@
Ja den kan du fint bruge

Vi prøver igen, i morgen --
Det gik ret nemt med at få den på plads. Nu ved jeg hvad den dims skal bruges til.   
Tak for hjælpen. mvh. Bruno

Mvh. @Barco@
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis