Fjerne vægge i gitterspær konstruktion eller afvente beregninger

Hej Lav Det Selv’ere.

Vi har købt et 70’er hus med lette ydervægge i træ, skalmur og en gitterspær loft konstruktion.

Vi vil gerne ændre lidt på plantegningen og vil derfor gerne fjerne nogle vægge, både indvendig og udvendige. Min forståelse er at denne konstruktion er selvbærende og derfor normalt ikke et problem at ændre på de indvendig vægge. Jeg er dog blevet i tvivl da jeg på de originale tegninger kan se der er noteret søm 20cm nede i væggen (dog ikke den væg jeg ønsker at fjerne).

Jeg har vedhæftet de originale tegninger inkl. markering af det vi ønsker at fjerne.Håber jeg kan få lidt input her om jeg trygt kan igangsætte arbejdet eller bør få en ingeniør til at lave beregninger inden jeg fortsætter.

På forhånd tak.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du selv skriver så er gitter spærene selvbærende. Så der er ikke problemer med at fjerne indervæggen imod køkken. Og heller ikke det lille hul, hvis den fjernes helt op til den rem der ligger hele vejen på ydermuren.
Jeg mener heller ikke der er problemer med det store hul i gavlen.  Det man kunne tænke på var stabilitets problemer på ydermuren nederst. Men når der efterlades ca. 100 cm af gavlen så er det forstærkning nok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du ødelægge hele bygningsstabiliteten på tværs med dit gavlprojekt. Det vil jeg anbefale du lige får en ingeniør til at hjælpe dig med.

Certificeret Statiker

Planen er at isætte store skydedøre/foldedøre i hullet på 550cm der laves i gavlen og efterlade 140cm i hver side (se vedhæftede billede), men hvis der er risiko for at vi destabilisere bygningen med denne ændring vil jeg kører det forbi en ingeniør inden vi gør mere.

Tak begge for jeres input.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis