Udskiftning af badeværelsesventilator

Jeg havde en gammel ventilator på mit badeværelse som gik hen og døde langsomt men sikkert. Jeg har nu endelig købt en ny, og selv om jeg vist ikke må installere den selv tænkte jeg det umuligt kunne være sværere end en almindelig lampe.

Men efter at have sluttet den til virkede den dog ikke.
Da jeg gerne vil styre den via en fysisk kontakt burde det være ret let ifølge instruktionerne - så længe man kan finde ud af at sammensætte fase med fase og nul med nul ved tilslutningen.

Da det ikke virkede tog jeg mit multimeter frem og målte spændingen efter tilslutningen i ventilatoren, og den var som forventet 230 V (se billede). Er der nogen som kan forklare mig hvad jeg kan have gjort galt, for det står helt stille.

Al input modtages med kyshånd

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Læg en lus mellem de to øverste klemmer vist i billedet med målingen på 230 V. Det svarer til anvisningen øverst til højre i tilslutningsdiagrammet.

fase
S. Fabrin skrev den 01-04-2021 23:41:48

Læg en lus mellem de to øverste klemmer vist i billedet med målingen på 230 V. Det svarer til anvisningen øverst til højre i tilslutningsdiagrammet.

 Tak, men det er vel ikke det jeg ønsker? Jeg ønsker vel at den er tilsluttet som øverst til venstre?

Det bliver den også, hvis du lægger en lus. Du kunne prøve, om det virker. Du har købt en ventilator, som er beregnet til en fast fase og nu, samt en styreledning fra en en kontakt eller fra lyset, så ventilatoren styres fra kontakten eller lyset og kan så have et efterløb.

fase
S. Fabrin skrev den 02-04-2021 08:21:01

Det bliver den også, hvis du lægger en lus. Du kunne prøve, om det virker. Du har købt en ventilator, som er beregnet til en fast fase og nu, samt en styreledning fra en en kontakt eller fra lyset, så ventilatoren styres fra kontakten eller lyset og kan så have et efterløb.

 Mange tak. Jeg prøver i aften

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis