Hjælp til kanel i pulverslukker

Hej Alle

Jeg søger gode råd.
Jeg vil give en kammerat kanel.
Jeg har en tom pulverslukker på 6kg jeg gerne vil fylde med kanel og sætte tryk på.

Hvor mange kg. Kanel skal der i denne? Og hvor mange bar luft skal denne fyldes med efter? Kan der bruges en alm. kompressor til dette?

Håber på positive svar og hjælp :-)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja undskyld jeg siger det men jeg synes at det er noget værre svineri med al den kanel, og det kan være alergifremkaldende.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for er positivt svar Erik ✌🏻
Din holdning er helt ok Kovas. Jeg deler den dog ikke med dig.
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/165345?ldsref=similar

Der er tidligere spurgt om noget tilsvarende. Ligeledes var der nogen der mente at deres holdning til sådan noget svineri var relevant. Et sted på side 2 står der vist lidt af relevans. Men tænk det lige igennem først før du fører det ud i livet, ikke!

Annonce
Tak og jo det er os derfor jeg søger lidt råd. Så jeg ikke gør noget helt dumt. Der er jo mange der har ført den idé her ud i livet. 
Du kan fylde den op med ligeså meget kanel,som der var drivmiddel i før. sådan ca.

Der er flere måder at gribe det an på.
Du kan skrue toppen af den og fylde kanelen der ned. For at fylde luft i kan du bore et hul og sætte en dækventil i.
trykket kan du følge i med på det lille manometer der er på slukkeren. JEg har dog altid haft et meget lille tillidsforhold til sådan konstruktioner , så jeg står altid på den anden side af væggen :)

Nogle slukkere skal man skære røret af (det der sidder indeni) og så bruge den på hovedet.

Og selvfølgelig husk at give personen maske og briller på . og selvfølgelig husk at fylde bruser hovedet med kanel også.
Modsat andre har jeg ikke en holdning til kanel og folk men husk på at kanel (og støv) er brandfarligt. Se fx https://nyheder.tv2.dk/video/S2FuZWxNYW5kSmNhcg hvor galt det kan gå.

Hvis du vil fylde alligevel:
  • Du kan fylde op til 6 kg kanel i
  • Når slukkeren er tryk løs skruer du toppen (udløser mekanikken) af og fylder kanel i.
  • Du skal IKKE save dyk røret i stykker men du skal holde slukkeren oprejse når du fyrer den af hvis du skal have kanel (pulver ud). Hvis du når du affyrer slukkeren har behov for at gøre den trykløs uden at skulle have alt kanel ud vender du den på hoved og fyrer af.
  • Du skal IKKE bore hul og sætte en cykel ventil i. Hvis din type slukkere ikke har en ventil til påfyldning sætter du tryk på udløb (slangen) og trykker håndtaget ned. Du fylder nu luft på den modsatte vej af affyring. Pakninger bliver sikkert utætte så slukker mister sandsynlig trykket i løbet af et par dage alternativt så tag fyldestiften ud og giv den lidt silikonefedt.
  • Jeg har genopfyldt fyldt mange slukkere dengang det kunne betale sig og aldrig oplevet praktiske problemer med manometer. Så hvis manometer ellers følger med så fylder du til max "grøn" niveau. Ca 7 bar er normalt for mange typer slukkere.
  • Havde det været en "aktiv" pulverslukker må den på land være op til 5 år gammel før den skal trykprøves. Hvis slukkeren er installeret på et skib må den være op til 10 år før den skal trykprøves. Produktionsdatoen er stemplet ind i slukkeren - typisk omkring foden. 
  • Hvis din slukker trænger til trykprøvning før genopfyldning gør du dette med en helt almindelig VVS trykprøver med vand.

Jonesillum skrev den 02-04-2021 10:19:36

Tak og jo det er os derfor jeg søger lidt råd. Så jeg ikke gør noget helt dumt. Der er jo mange der har ført den idé her ud i livet. 

Bare fordi andre har gjort det, er det jo ikke ensbetydende med at det er en god ide.
I mine øjne er det en dum joke, som sågar er farlig, så hvorfor dog overhovedet begynde på det.

Men ok, hver sin smag.  

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis