Værksted på støbt fundament

Jeg har besluttet mig for at bygge et fritstående værksted, da jeg kun har en carport og et skur på 10 m2. (Bagsiden og indvendigt på billeder nederst). Jeg har aldrig bygget noget før andet end færdige sæt, men det var også ret nemt.Jeg tænker at det skal være 4x7 m og for at få byggetilladelse skal den matche de eksisterende bygninger og derfor har jeg tænkt mig at der skal klinkebeklædning ligesom skur/carport og også beton tagsten. 

Jeg tænker at sokkel og gulv skal laves af en prof (samt el og evt. kloaktilslutning), men ellers vil jeg selv lave resten.

Tænker at det nogen lunde skal gøres sådan her:
1. Sandpude - Sokkel støbes med gevindstænger og Betongulv støbes
2. Opsætning af rammekonstruktion som i skur (på murpap)
3. Tagspær fastgøres
4. Taget lægges
5. beklædning
5. El og afløb/kloakering

Spørgsmål:

For at få det frostfrit vil jeg isolere med 100 mm. Vil det kræve en varmepumpe at holde varmen eller er der andre muligheder end f.eks. en elradiator? Et lille solcelleanlæg??

Afløb af vand fra tag: Jeg havde tænkt på at etablere en faskine i min plæne, men det er jo en ret stor tagflade. Jeg har 5 meter til et nedløbsrør på huset, men jeg ved ikke om man kan koble det på der?

El: Man graver vel bare et installationskabel ned fra huset og så får jeg en elektriker til at koble på og montere udtag osv? (huset er fra 2016, så de eksisterende installationer er ret nye)) Jeg er lidt usikker på om jeg får behov for kraftstik. Er det meget dyrere at etablere og hvornår kunne jeg få behov for det?

Betontagsten: Kræver det en meget stærkere tagkonstruktion end f.eks. ved tagpap? De virker jo ikke så dyre i sig selv. 

Vinduer: Jeg vil købe nogle billige/brugte vinduer og sætte et par stykker i mod haven. Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på mht. ramme konstruktionen?

Ellers noget jeg bør være opmærksom på?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens selv støbe sådan en sokkel og gulv. Og der skal ikke søges bygge tilladelse hvis dine udhuse samlet er under 50  kvm.
Tagsten er ok, men du skal være opmærksom på afstand til skel og højde. Hvis det ligger inden for 2,5m så maks 2,5 m høj. Så ved den placering så er tagpap på "flad" tag det bedste valg.
Afløb til faskine kan du selv lave, og de 28 kvm tag er ikke så meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis