Nyt tag på shelter

Hej.
Som et eksperiment for at holde prisen på et tag til shelteret nede lagde jeg klinkbeklædning på og gav det tagtjære og skifergranulat. Det er egentlig gået godt nogle år. Jeg har fornyet tjæren et par gange, men som brædderne arbejder bliver det desværre lidt utæt.
Jeg havde tænkt at bide i det sure æble og lægge osb-3 plader oven på klinkbeklædningen og derpå svejse tagpap. Jeg har flere steder set at man har bukket tagpappet rundt om udhænget og gjort det fast med en liste nedenunder. Altså uden sternbræt og tagfod.
Nu er jeg bare blevet i tvivl om, at konstruktionen bliver for tæt og der bliver problemer med skjult kondens og skimmelsvamp mellem osb-pladerne og klinkbeklædningen? 
Skal jeg i stedet lægge bitumen tagplader på nogle lister på klinkbeklædningen for at skabe en bedre ventilation?
Hvad mener I? Jeg er nok lidt svær at hjælpe, da jeg synes at tagpap er vanvittigt dyrt og bitumen løsningen lidt besværlig, men det er jo relativt 😀.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tagpap til en shelter er ikke dyr. Det er så lille et område at dette ikke skulle betyde noget.
Og du kan sagtens lade tagpap dække ned over siderne, så sparer du netop stern- bræt og -kapsler

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Mow,
Uden at være verdensmester i den slags tænker jeg sagtens at du kan få problemer med fugt inde i konstruktionen hvis du lægger et lag OSB og derefter tagpap på.
Hvorfor vil du lægge lister og bitumenplader på? Uden at være helt sikker skal man have lidt hældning på før de plader giver mening.

Var det ikke en bedre ide at få pillet det klinkbeklædning af og lægge pladerne i stedet også få lavet tagpap ovenpå et ordentligt underlag.
Jeg synes du skal overveje om det er værd at lave endnu en "halv løsning" som du måske ender med at lave om igen.

Jeg har brugt disse bitumen tagplader på et tag over en tørresnor. jeg skiftede noget af det og fandt ud af at det nye mærke som jem og fix sælger virker bedre  en det gamle. jeg tænker at hvis det skal være billigt så brug dem direkte ovenpå klinkbrædderne. Du behøver ikke lister når det er understøttet ved hver bræt. Men tænk på at sømmene ikke går igennem så du stikker hovedet på dem. Min 10gr taghældning.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Tak for jeres gode bud.
Der er en hældning på 20 cm pr. 100 cm, så det er umiddelbart ikke noget problem. Ved bitumen løsningen var listerne netop for at undgå lange søm på undersiden, men konstruktionen bliver lidt høj.
Jeg heller nok også mere og mere til at klinkbrædderne skal af først, hvis jeg vælger tagpap.

Jeg synes bare at de bitumenplader er en trist underside at ha i et hyggeligt shelter. Man må kunne skrue pladerne fast i bunden med de skruer som man bruger til trapetz plader, og derved undgå den ekstra højde som lægten giver.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas
Ved løsningen med bitumen vil jeg nok lade klinkbrædderne ligge, da jeg ikke vil være så nervøs for kondens og skimmelsvamp som med tagpap og plader.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis