Nedtage mursten (ydervæg) - Haster en smule

Hej.

Da jeg har været enormt heldig at finde nogle erstatningsmursten fra et hus som skal nedrives her imorgen håber jeg I kan svare på mit spørgsmål.

Jeg har før prøvet at lave huller i vægge til døre/vinduer osv - men aldrig prøvet at pille "større" dele af ydervægge ned. Derfor vil jeg høre om fremgangsmåden og om der er noget jeg skal være meget opmærksom på.

Huset som jeg har fået lov til at tage sten fra står uden tag og spær - der er kun indervægge og ydervægge tilbage.

Er det bare at gå igang fra oven under remmen og stille og roligt arbejde sig ned af? Hvilket værktøj vil I anbefale? (Havde selv tænkt en hammer og et mejsel som jeg tidligere har anvendt til indvendige vægge)

Det er et hus som er bygget i 78 - og det drejer sig om en 200 - 300 mursten.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
... og et koben.
Bare klø på. Taget hviler på indervæggen

Du kan få en nedbrydnings hammer i jemogfix til 400 kr. Med den flade mejsel i fugen, fra siden, burde du kunne løsne murstenene uden de går i stykker. Alt afhængig af hårdhed på sten og mørtle.

Så går det forholdsvist nemt.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Super - tak for svar alle. Heldigvis er taget pillet af - jeg var lidt bekrymret da jeg skal stå alene med det og var lidt nervøs for risikoen for at ydervæggen kunne skride med risiko for a blive ramt.
Mht. rengøring af stenene - hvad er det letteste? Er det at gøre dem rene med en slibekop eller bare banke mørtlen af. Går ikke udfra mørtlen sidder særligt godt fast.
Annonce
Bank mørtelen af med en murerhammer.

fase
En nedbrydnings hanmmer eller en bore-hammer med en mejsel, så skal du ikke svinge hammeren så meget, men "bare" holde maskinen og styre den.

Du kan evt. lave noget "research" ved at se bonderøven, mener det er en af 2016-2018 sæsonerne hvor han river den gamle lade ned.

Køb en gammel støbejernsradiator og brug den som skrubber
Herude banker vi mørtel af med murehammer, og så kører vi 2 sten imod hinanden. Så er begge flader hurtig fri for mørtel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis