Rustsikre et bålfad til springvand?

Hej. Jeg bruger et bålfad af jern til mit solarspringvand. Det første år malede jeg det nye fad med rustbeskyttelse + Hammerite. Det holdt ikke helt tæt. Sidste år fik det en ny behandling med lignende. I år skaller det nogen steder af - helt ned til jernet. Hm.... nu har jeg renset og givet en gang emaljelak - rest fra rep af motor i båd. Dernæst har jeg tænkt mig at lægge mange lag gulvlak, vandfortyndbar. Efter min mening er denne form for gulvlak ikke andet end en gang flydende plastik? Er der bedre forslag?
jeg har ikke noget imod rust, men er bange for at det stopper pumpen i springvandet og i løbet af sommeren sprøjter der også en del vand udenfor. Det kunne give rustpletter.
Ideen med at støbe et kar til springvandet opgiver jeg på grund af vægten.
på billedet er der et springvand i en plantekasse. Købte et nyt, fordi jeg troede at det andet ikke duede mere. 
Ingeborg

Når lysten driver værket
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bedste ville være at få renset jernet helt i bund, så der ingen rust er tilbage, og så give det noget epoxyprimer (3-4 lag), og derefter noget maling, gerne i tokomponent.

Epoxi primer Link

Epoxyprimeren gør at det bliver vandtæt..

Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak for svaret. Som gammel ejer af en sejlbåd, kender jeg til Epoxy og ved at det er både farligt og dyrt. Jeg har jo ikke brug for så store mængder - .
Tror at jeg klarer mig med det jeg nævnte i mit indlæg i år, og finder på noget helt andet næste år. Problemet er at det ikke må være for tungt 

Når lysten driver værket
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der findes bålfade i rustfrit stål, måske det er en mulighed?

Vi har også et solar springvand og bruger en skål i keramik, men den er jo temmelig tung.


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har haft svært ved at finde en keramik skål som har en diameter på omkring 60 Ø. Problemet er jo at Solararskiven flyder rundt i vandet og når den når kanten, sprøjter det meste af vandet udenfor beholderen. At den kommer ud til kanten, skal en smule vind nok sørge for :-)Vi har lagt sten i bunden af fadet, så skiven holder sig inde på midten - men vil prøve med noget andet. Skiven skal tøjres på en eller anden måde. I den firkantede kurv har jeg sat skiven på et sort plastiklåg, hvor jeg har sat rustfrie grillspyd igennem. Der kan jeg styre skiven. Noget lignende kunne jeg gøre i det runde fad, hvis jeg kommer i tanker om hvad jeg kunne bruge som "styrepinde". God weekend - Havevejr?

Når lysten driver værket
Vi har også lagt nogle natursten rundt om solarspringvandet, så bliver det på plads.
Det tager så noget af vand volumen, men så sprøjtet det ikke så meget udenfor, som jeg lige husker er vores skål 45 cm indvendigt.
Men har da overvejet at få det ankret på en måde..

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har købt , men ikke afhentet et stort fad med 49 ø hos JYSK. Der er et sæt på tilbud lige nu. Kan det ikke bruges til springvandet, kan det bruges til blomster.
https://jysk.dk/have/havekrukker/havekrukke-uggla-oe35-49-2stk-pk.
det er ikke dyrere og arbejdsfri i henhold til Epoxy.
Tak for interessen og svar.
god påske -  Ingeborg

Når lysten driver værket
Borup kemi laver noget der hedder Vandtæt..
Måske det kan bruges.
Det skal nok have adskillige lag..
Vi har det på en pudset væg i vores bad, der har det holdt ok.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej
en anode er ikke virksom her. Jeg har jo ikke  to forskellige metaller forbundet i saltvand. 🥴. På både fungerer saltvandet som elektrolyt.
Med venlig hilsen - Ingeborg Hansen (sejlbådsejer i mere end 30 år) god påske

Når lysten driver værket
Jeg ved at det i hvertfald er monteret en anode i et indendørs "vandfald" på vores nabovirksomhed -og at der i indsøerne i Norge også bliver placeret anoder på bådene. Men hvad slags det er ved jeg ikke.... 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også