Ny emhætte når emhætteudtræk i loft sidder dårligt?

Jeg er igang med at planlægge en køkkenrenovering i min lejelejlighed. Stedet er pivgammelt og nok ikke istandsat siden 90erne, så udlejer er klar på at det istandsættes. Men! Fordi det er leje, må det heller ikke koste for meget ift. håndværkere, da det kommer til at udmønte i en stigning.

Derfor beholder jeg den nye 2-blus kogeplade, hvor de er idag, men skal have en emhætte i. Problemet er udtrækket i loftet, som i dag bare er et badeværelsesudsug (ikke en del af centraludsugning). Hvis jeg sætter et overskab op med indbygget emhætte, kommer røret til at ligge helt oppe ad lågen - og så går ideen med et overskab lidt væk, da jeg så ikke kan bruge pladsen. Der er ca. 26 cm fra væk til hvor udtrykket "starter".

Hvad har I af forslag? Man kan lige akkurat skimme udsuget på billedet her.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Jeg ville lade røret gå fra emhætte og op inde ved væggen, og så arrangere et par bøjninger helt øverst. Altså delvis over skabet. Så kan skabet udnyttes nogenlunde. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal ha' en emhætte med kulfilter.
Det hul du har i loftet har et alt for lille tværsnit til at kunne fungere.
Langt de fleste emhætter er i dag konstrueret til et tværsnit på Ø152 mm.
Har du et mindre, vil emhætten ikke kunne komme af med luften, og du ender med en super støjende og total u-effektiv løsning.
Der ud over er der den lille detalje, at fra emhætten til fri luft, kan der meget vel være så langt at en emhætte vil have svært ved at "skubbe" luften så langt, så igen ikke en god løsning.
Og skulle det vise sig at kanalen er fælles med andre lejligheder, så er det simpelthen ikke tilladt at tilslutte en emhætte (eller for den sags skyld en motordreven blæser)
Kulfilteremhætter fungerer i øvrigt fint, hvis man lige husker at holde fedtfilteret rent og skifter kulfilteret et par gange om året.

Kulfilter emhætter fungere nogenlunde imod fedtpartikler, men der bliver ikke samtidig udluftet fra lejligheden. Når det kun er for 2 kogeplader så kan det sagtens være at en almindelig emhætte kan fungere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak begge! Jeg har selv tænkt tanken med, at udtaget i loftet ikke er stort nok til røret på en almindelig emhætte idag. . Og det er jo desværre nok et større projekt for elektrikeren (tømrer???) at skifte rør på loftet. Men det er også ærgerligt med et kulfilter, når det er en lejelejlighed, fordi det skal skiftes rimelig ofte. 
har du en fornemmelse af størrelse, længde og antal bøjninger på aftræks røret oppe på loftet eller forbi andre lejligheder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 02-04-2021 16:15:53

Kulfilter emhætter fungere nogenlunde imod fedtpartikler, men der bliver ikke samtidig udluftet fra lejligheden. Når det kun er for 2 kogeplader så kan det sagtens være at en almindelig emhætte kan fungere. 

 

Her må jeg rette dig.
Kulfilteret har INTET at gøre med fedtpartiklerne
Fedtpartikler fanges af fedtfilteret af metal
Kulfilteret indeholder aktivt kul, som absorberer lugten fra madlavning, og det er derfor det skal skiftes med mellemrum.
Fedtfilteret skal derimod vaskes ofte (i princippet 1 gang om ugen) og genbruges.
Fugtigheden efter madlavning er er skrøne at det udgør er problem i et almindeligt hjem.
Hvis man overholder anbefalingerne om at lufte ud i sit hjem, vil madlavningen aldrig give problemer i køkkenet.
Der er jo en grund til at man i stort set alle øvrige europæiske lande primært bruger kulfilteremhætter - fordi de virker efter hensigten
GDS manden
Jeg noterer mig at du ikke er enig i min vurdering af virkning af emhætte med kulfilter. Det er naturligvis ok men du behøver ikke at fejlfortolke min beskrivelse.
Jeg har ikke skrevet noget om hvor i emhætten fedtpartikler optages eller hvor lugten fra madlavning optages.
Men en emhætte med aftræk ud til det fri kan udgøre en del af udluftning i et køkken.
Der er åbenbart allerede installeret en suger i røret hos trådstarter så på den måde er en kulfilter type et tilbageskridt hvad udluftning angår.
Jeg har i min karriere med el-firma også solgt emhætter. Og der er eksempler på at folk har fortrudt kulfilter typen.  
Om en almindelig emhætte kan fungere kommer meget an på rør føring op igennem loft og tagkonstruktion.
Det er trods alt kun fra 2 kogeplader. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg aner ikke, hvor lang, hvor mange knæk o.l. der er på loftet desværre. Men jeg har målt Ø på blæseren i loftet i dag, og den er sølle 90mm, så der er rimelig langt til standarden på diameter på aftræksrør til emhætter i dag :(

Der er nok ikke andet at gøre end at høre udlejer om muligheden for at få trukket nye rør på loftet og ændret hullet i loftet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis