Taghætte “gaber” lidt

Hej alle

Har monteret min taghætte fra Monier, og kan konstatere, at den måske ikke passer 100%. Har gjort hvad jeg kunne for at vinkle den på plads. Alligevel “gaber” den stadig i den ene side. Kommer dette til at blive et problem (fx hvis det regner ind fra den side)? Og kan jeg tætne revnen med fx inddækning eller skrue den fast til den underliggende tagsten?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det der vil jeg ikke tro giver noget problem. Du ser jo lidt samme system oppe ved Velux vinduet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bortset fra at jeg her risikerer at regn fra den retning vil ryge ind under stenene og ligge sig på undertaget - eller endnu værre - gå igennem undertags gennemføringen 🙂
Kan jeg skrue plastik aftrækket fast til tagstenen under den i denne side? 
Har du undertag med korrekt gennemføring så er der slet ingen problem. Ja du kan godt skrue hætten fast, men det er risikabel. Der skal jo bores et hul til en rawlplug eller selvskærende skrue. Og du risikerer at stenen flækker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Jeg har en korrekt undertags gennemføring med folieflange. Men sådan en slutter jo ikke helt tæt omkring isorøret fra taghætten. Jeg er derfor meget interesseret i at få lukket mellemrummet. 
Når det gaber skal hullet lukkes, undertag er ikke designet til at håndtere direkte slagregn.

Jeg ville se om det kunne lade sig gøre at få et stykke wakaflex el lignende ført op under  taghættens sider og klæbe det ned på den hosliggende tagsten.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Sådan en lille sprække hvor underlaget ( tagsten) har fald nedad vil ikke give nævneværdig vand på undertag. Min opfattelse er at undertag er beregnet til at tage den smule vand der eventuelt kan komme fra fygesne, kondens og vand som kommer ind ved kraftig vind på raget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville se om det kunne lade sig gøre at få et stykke wakaflex el lignende ført op under  taghættens sider og klæbe det ned på den hosliggende tagsten.

/BOF
Vil inddækningen ikke skulle ligge ovenpå taghætten og så indover den sten den gaber op imod? 
Inddækning neden for taghætte skal gå under taghætte, ellers løber vandet fra hele tagfladen oven for hætten ( de 2 tagsten op til vindue) ind under inddækning. Hvis der lige ud for kanten af vinduet så kommer der en del vand ned over. Så man kan meget nemt lave det dårligere hvis inddækning ikke laves korrekt. Prøv at tegne en skitse set fra siden og lade en tusch streg markere vandets vej NED over taget.
Vil man tætne lidt for slagvand ved kraftig blæst så vil sådan et stykke skumgummi som wakaflex hjælpe lidt hvis det ikke presser din hætte yderligere op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Jeg havde forestillet mig at sætte det her - blot som en forlængelse af taghætten, der hvor den ikke helt dækker.​

Ok der gør den ingen skade. hvis den kan skubbes op under tagsten længere oppe er det super. Jeg tvivler også på at den gør nogen gavn. Inden for er der tagstens samling som alle andre steder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis