Ludbehandlet træ i sauna?

Efter at have istandsat førstesalen har jeg en masse materialer tilovers og jeg tænker at bruge dem til at lave en sauna i haven. Jeg har bl.a. en masse profilbrædder tilovers som ville være perfekte at bruge til beklædning af vægge og loft indvendigt. Men kommer de til at skrumpe og give sig da de ikke er varmebehandlede og vil det være usundt at sidde i dampen fra dem, da de er ludbehandlet?

Det er denne slags: https://www.xl-byg.dk/shop/xl-byg-ludbehandlet-profilbraedder-125-x-19-mm-1219192

Håber nogen kan hjælpe mig. God påske!

Bh Andreas 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Jeg skal ikke sige hvad der sker med ludbehandlingen, men jeg skiftede et bræt i en sauna med et almindeligt profilbræt som var i overskud efter en loftbeklædning.
I tiden efter svedte det bræt en hel masse harpiks ud fra alle knasterne, hvilket var lidt belastende. Nu sad det godt nok oppe under loftet (det varmeste sted, lige over ovnen), men jeg tænker at det ville være endnu mere belastende hvis det var alle vægge der svedte harpiks... man skulle jo gerne blive ren af at gå i sauna, ikke blive smurt ind i klister     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for svaret! @PinkHenrik: Holdte det op med at svede harpiks? Altså kan man forvente at det kan "varmes væk" over tid? Det føles bare så åndssvagt at have træ for flere tusind kroner liggende og så skulle købe noget nyt :-) 
Kovas har ret. Brug kun gran til en sauna. Harpiks er et helvede at få bugt med, og det er alt andet end behageligt med varm harpiks på huden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Andreas_Opia skrev den 31-03-2021 19:37:58

Tak for svaret! @PinkHenrik: Holdte det op med at svede harpiks? Altså kan man forvente at det kan "varmes væk" over tid? Det føles bare så åndssvagt at have træ for flere tusind kroner liggende og så skulle købe noget nyt :-) 

 He he, jeg solgte huset et halvt år efter, og da havde jeg kun brugt saunaen 2-3 gange   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis