Bedste måde at lokalisere ledninger i væg på?

Hvad er den smarteste måde at lokalisere eksisterende ledninger i vægge i mit hus, så jeg ved en fejl ikke kommer til at skære eller bore i dem?

Hvad er den smarteste måde at lokalisere... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
AllanE skrev den 01-04-2021 09:30:06

@BTA Handyman: Jeg er overrasket over, at du er tilfreds med din Bosch D-tect 120. Jeg købte en, men blev enormt skuffet og endte med at returnere den. 

Jeg genlæste lige denne tråd, fordi jeg stadig savner en detektor. Ser at jeg tog fejl, da jeg skrev mit indlæg. Det var IKKE en Bosch D-tect 120, som jeg købte og returnerede. Det var en Bosch GMS 120

D-tect er markant dyrere og radarbaseret i modsætning til den "billigere" GMS120. Så kan jeg bedre forstå, at BTA har så gode erfaringer med den.

Ville lige nævne det, så andre ikke læser tråden og bliver afskrækket fra at købe en D-tect.

Mvh. AllanE
Rigtig gode oplysninger! Tusind tak for det Allan. Jeg havde selv kigget på GMS120. Men som med mange andre ting, så følges pris og kvalitet tit sammen. 
Er der en som har en Bosch D-tect 120 i østjylland området, som enten vil låne den til mig (som prøve) eller komme hjælpe mig på en væg inden jeg går ud og køber en.

Sagen er den, at jeg har en gibsvæg i entrén, mellem entrén og et børneværelse. På den væg sidder min elinstallation/relæ, og de 2 forskellige scanner som jeg har (500,- klassen) siger at der strøm/ledningen i hele væg (eye rolling) - hvilket ikke rigtig giver mening i forhold til vægens placering i boligen osv.

Håber at der en som vil hjælpe mig, inden jeg går ud i et endnu fejlkøb af vægscannere.

Rigtig godt nytår
Hej Fabrian
1000 Tak for din interesse/hjælp. Det er lidt svært at forklare, og i gåseøjene og lidt lige meget, for mine øje, burde der ikke være kabelføring i HELE væggen, men kun på kryst og tværs i forhold til installationen.
Mine vægscannere giver udslag for storset hele vægen - og det er alligevel ret mange kabler   

Jeg har en mistanke om, at det er en kombiantion af "billig/dårlig" scanner, og metallægterne i væggen, som giver et falsk billeder/udslag af antal kabeler. Der kan i min verden "umulig" være så mange kabler i den væg, selvom der skal føres kabler til resten af boligen.

Hvad angår jeg skal ha lavet, så vil jeg bare kunne hænge noget op på væggen (storset eneste vægmulighed) - så som en fjernsyn og nogle billeder
Man kan ikke regne med naturligheden i ombygninger. Jeg har prøvet at ramme et kabel, der var indmuret absurd skævt og ulogisk, når nu der var kabelkanel til samme føringsvej. Det var dyre lærepenge 
Project Farm på YouTube har lavet en interessant test af vægscannere.
Begge de omtalte Bosch modeller i denne tråd er medtaget.

Den første halvdel er præsentation af de 9 "scannere" og test af deres evne til finde lægter bag en gipsplade.
Omkring 8:30 testes på kabel lige bagved en gipsplade og 4 cm længere inde.
https://www.youtube.com/watch?v=sWMJhfMPWn4

Der laves flere tests, og til sidst bliver der konkluderet, hvilke der anbefales. Den dyre Bosch, er den der finder flest ting, men de 3 der anbefales koster kun en 1/10 af hvad Bosch D-TECT 120 koster. Desværre kan de vist ikke fås i Danmark.

Forskellen mellem Bosch D-TECT 120 og GSM120 forkommer langt mindre, end man får indtryk af ved at læse denne tråd. Her er det selvfølgelig også to forskellige personer, der har brugt scannerene på hver deres måde.

Project Farm har mange andre interessante tests af værktøjsmaskiner.
https://www.youtube.com/@ProjectFarm



Tak for linket - han er godt nok grundig i sine tests!

Men vær opmærksom på, at han kun tester vægscanneren på en gipsvæg. Det tror jeg er den letteste vægtype for scannere. Det er langt sværere, når det er mursten eller beton. Dét ville jeg gerne se en test af.

Mvh. AllanE
Det er en amerikansk test, der har amerikanske byggemetoder i tankerne. De bygger huse, som om de kun skal holde et år. At søge vandrør bag et lag gipsplade, giver ikke meget mening her i landet. Men da testen er grundigt udført, får man indtryk af forskelle mellem de forskellige modeller.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis