Bedste måde at lokalisere ledninger i væg på?

Hvad er den smarteste måde at lokalisere eksisterende ledninger i vægge i mit hus, så jeg ved en fejl ikke kommer til at skære eller bore i dem?

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes et værktøj til at finde ledninger og rør med.


fase
Der findes rigtig gode vægscannere der kan det du søger. Jeg har Bosch D-tect 120 som jeg er rigtig glad for. Er især glad for at den også kan bruge 4 aa batterier da jeg ikke har andet Bosch i 10 volt serien.
Du kan se den her video. Der er en rigtig god test af forskellige væg scannere.
https://m.youtube.com/watch?v=sWMJhfMPWn4
Lige en detalje: de almindelige små vægscannere finder kun ledningerne hvis de står under spænding. Dvs. du er nødt til at have spænding fra tavlen, og alle lampesteder skal være tændt.

BTA Handyman skrev den 31-03-2021 17:32:13

Der findes rigtig gode vægscannere der kan det du søger. Jeg har Bosch D-tect 120 som jeg er rigtig glad for. Er især glad for at den også kan bruge 4 aa batterier da jeg ikke har andet Bosch i 10 volt serien.
Du kan se den her video. Der er en rigtig god test af forskellige væg scannere.
https://m.youtube.com/watch?v=sWMJhfMPWn4

 Tusind tak! Det ser lovende ud. 

Bent Andersen skrev den 31-03-2021 19:56:20

Lige en detalje: de almindelige små vægscannere finder kun ledningerne hvis de står under spænding. Dvs. du er nødt til at have spænding fra tavlen, og alle lampesteder skal være tændt.

 Det er gør heller ikke noget, så længe jeg ikke skærer ind i ledningen :p. Synes bare detekteringsdybden er ekstremt lav på de billige. 

Annonce
@BTA Handyman: Jeg er overrasket over, at du er tilfreds med din Bosch D-tect 120. Jeg købte en, men blev enormt skuffet og endte med at returnere den. Den kunne ikke lokalisere strømførende installationskabler, men gav ustabile resultater. Dvs det ene øjeblik bippede den for detektering og næste gang bippede den ikke (på samme sted). Den bippede også på stedet hvor der helt sikkert ikke var hverken strøm eller metal.

Var jeg mon bare uheldig og fik en defekt enhed?

@Nego: Du er måske en god ide at købe et sted, hvor du kan returnere selvom du (forsigtigt) har åbnet pakken. Det er sure penge, hvis den er så ustabil som dén jeg fik.

Mvh. AllanE
AllanE skrev den 01-04-2021 09:30:06

@BTA Handyman: Jeg er overrasket over, at du er tilfreds med din Bosch D-tect 120. Jeg købte en, men blev enormt skuffet og endte med at returnere den. Den kunne ikke lokalisere strømførende installationskabler, men gav ustabile resultater. Dvs det ene øjeblik bippede den for detektering og næste gang bippede den ikke (på samme sted). Den bippede også på stedet hvor der helt sikkert ikke var hverken strøm eller metal.

Var jeg mon bare uheldig og fik en defekt enhed?

@Nego: Du er måske en god ide at købe et sted, hvor du kan returnere selvom du (forsigtigt) har åbnet pakken. Det er sure penge, hvis den er så ustabil som dén jeg fik.

 Det er nemlig det, jeg er lidt ræd for. Det er ikke småpenge at smide i sådan en detektor. Det er også lidt træls at detekteringsdybden er så lav, på mange af dem. 

Har også set nogle detektorer, som sender et radiosignal ud på kablet, også kan man følge kablet med en receiver, som bipper når man er i nærheden af kablet. Er der nogen af jer, som har erfaring med sådan en detektor? 

AllanE skrev den 01-04-2021 09:30:06

@BTA Handyman: Jeg er overrasket over, at du er tilfreds med din Bosch D-tect 120. Jeg købte en, men blev enormt skuffet og endte med at returnere den. Den kunne ikke lokalisere strømførende installationskabler, men gav ustabile resultater. Dvs det ene øjeblik bippede den for detektering og næste gang bippede den ikke (på samme sted). Den bippede også på stedet hvor der helt sikkert ikke var hverken strøm eller metal.

Var jeg mon bare uheldig og fik en defekt enhed?

@Nego: Du er måske en god ide at købe et sted, hvor du kan returnere selvom du (forsigtigt) har åbnet pakken. Det er sure penge, hvis den er så ustabil som dén jeg fik.
Hej Allan.
​De fleste tilfælde er den ret præcis. Enkelte gange kan den være ustabil, det skyldes at genstanden den skal måle er meget tæt på det Max den kan måle. Det jeg har gjort er så og køre over flere gange. Hvis den giver udslag 4 ud af 5 gange så er der uden tvivl noget den opfanger og så passer det 99 procent af gangene. Strøm har jeg aldrig oplevet den har opfanget forkert endnu. Men jeg havde et problem med den ofte gik ud af sig selv, fandt så ud af det var indsatsen hvori de 4 aa batterier sad i som ikke havde ordentlig forbindelse, tog mig 10 sek og fixe. Har ikke oplevet nogen problemer siden.
Plus min kæreste hader at jeg har så meget værktøj, men lige den ene ting er hun glad for, så det er egentlig det eneste stykke værktøj jeg har, som hun også vil bruge. 😂😂 
Nego skrev den 31-03-2021 14:06:50

Hvad er den smarteste måde at lokalisere eksisterende ledninger i vægge i mit hus, så jeg ved en fejl ikke kommer til at skære eller bore i dem?

 Men hvis du bor i nærheden af Middelfart så er du velkommen til og prøve min d-tect af. Så kan du jo se om det var noget inden du får brugt penge på den. 😀

BTA Handyman skrev den 01-04-2021 09:59:06

 Men hvis du bor i nærheden af Middelfart så er du velkommen til og prøve min d-tect af. Så kan du jo se om det var noget inden du får brugt penge på den. 😀

 Tusind tak, det husker jeg lige, til når jeg skal i gang med arbejdet! 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis