Stensætning/stendige skrider

Hej folkens
Jeg står i denne situation, at min stensætning skrider og flere sten er begyndt at bule ud.

Er der en venlig sjæl, der ved, hvordan jeg skal fikse det, nu når der er en hæk plantet over.

​Jeg har vedhæftet et par billeder.

Venlig hilsen Lasse

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når forfaldet er så fremskredet som på billedet, er der kun én vej - stensætningen skal sættes om, og denne gang skal du enten sikre rødderne fra hækken ikke skubber til stenene eller undlade at plante noget på toppen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er sikkert ikke andet at gøre end at pille stensætningen ned, grave noget jord af siden, og bygge op igen. Rødder fra hække, træer osv. vil altid presse en stensætning udad, så det er vigtigt at den bliver opsat med “bagfald”.

Søren O
Hej Rantzau og Søren,
Mange tak for de hurtige svar.
Skal jeg blot fjerne stenene og sætte dem på plads, så de har den rette hældning ind mod jorden med hækken? Jeg er nervøs for at hækken falder sammen, hvis jeg fjerner alle sten på en gang. Det er første gang jeg står i sådan en situation.
Venlig hilsen Lasse

Du kan muligvis med en skarp drænspade hugge de rødder over der vender ind mod stensætningen uden at jorden skrider.

De fritlagte rødderne bør holdes dækket med våde/fugtige sække så hækken ikke tager mere skade end højst nødvendigt mens du sætter en ny stensætning.

Du bør også overveje at sætte en drænplade mellem stensætningen og hækken så du ikke igen om nogle år står i samme situation.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er mere udtørringen af de overhuggede rødder jeg er bekymret for. Derfor afdækning med sække.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du skal tænke over, hvor våd jorden er, inden du går i gang med at fjerne stensætningen. Hvis jorden er meget våd, så er der større risiko for at det hele skrider end hvis jorden er tør. Jeg går ud fra, at fortovet er kommunalt, og så er det nok en god idé, at vende projektet med kommunen inden du går i gang, da du umuligt kan udføre opgaven uden at være til gene for den almindelige færdsel.

Hellere leje end at bo på gaden.
Du behøver ikke vende projektet med kommunen. Det hører under færdselsloven da der er offentlig adgang, og politiet er langt mere forstående med nødvendige reparationer/vedligehold.

Du må også påregne lidt udgifter til afmærkning så fodgængere ikke står på hovedet og brækker arme og ben.

Jeg har flere gange foretaget noget tilsvarende når jeg gik amok med kædesaven som spærrede halvdelen af kørebanen når vildthegnet trængte til en ordentlig studsning.   

Politiet er absolut fornuftige mennesker til forskel for visse kommunale skrankepaver.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@Rantzau: Råden over vejarealer. Om det er nødvendigt at søge/spørge ved jeg ikke med sikkerhed, men hellere gå med rem og seler end at tabe bukserne.

EDIT: Det kræver f.eks. tilladelse ved kommunen, hvis man vil stille en container mv. på fortovet. Det er ikke en politisag, før du gør det uden tilladelse   

Hellere leje end at bo på gaden.
Råderet er noget helt andet. Der er ikke tale om en container, men om nødvendigt reparationsarbejder der påvirker offentlige arealer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis