Flytte dør i 80’er hus med letbetonvægge

Jeg skal flytte en standart dør pga. ny indretning i køkken, dvs. lukke den gamle døråbning og skære hul lige ved siden af til den nye dør (der vil være ca. 30cm mellem den gamle og nye dør. Væggen er ikke bærende.

Væggene er af letbeton/porebeton, og gulvet ligger direkte på betondæk. Planen er at lime dørhullet til med multiblokke for at fortsætte i samme materiale.

Bundstykket under den eksisterende dør står på hvad der ligner mursten på højkant som er støbt ned i betondækket.Over den eksisterende døråbning er der limet en blok letbeton ind som topstykke, men den hviler ikke på sideblokkene, dvs. det ikke er en bærebjælke.
1. skal jeg lime den første række multiblokke direkte på de nedstøbte mursten

2 . Når der ikke er bærebjælke i den nuværende døråbning, er der vel ikke behov for det i den nye døråbning lige ved siden af den gamle samme

3. Skal den nye dørbundkarm bare stå på noget specielt (de gamle mursten taget i betragtning i den eksisterende døråbning.

Jeg benytter h+h lim, og h+h 90grader vinkler som skrues ind i begge sider for hver række multiblokke.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1: Det skal starte på de mursten som du viser. Og så skal det passe stramt. Det laver man ved at skære en blok skrå af til den ene side. Så bruger man kilen til at får det tilpasset. Enten skal der skæres lidt af spidsen på kilen eller også skal toppen skæres af efter montering. Det gør ikke noget der kommer små huller bare limen er presset tynd, i alle skifter.
2: Du skærer bare hullet ud, "overligger " kan sagtens holde til egen vægt.
3: Dørkarm behøver ikke at stå på noget, men så vil den vippe ned hvis du træder på den. Så en lille "søjle" midt på er godt. Den skal være så lav at døren kan monteres, og efter montering sprøjtes en klump montagelim, eller andet ind imellem "søjlen og bundstykke. Så er der støtte midt på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar. Hvordan sluttes der af mod topstykke, skal det også gøres med en kile?
Jeg det kunne være nogle kiler skåret på langs af en blok. Så får du fuld kontakt med multiplade limen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis