Trække strøm til lysthus

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at få strøm nede i bunden af vores have i vores lille lysthus. Tænker ikke det skal være en permanent løsning, hvor vi skal have gravet ledningerne ned. Jeg ville egentlig helst bare have en kabletromle, som jeg bare kunne trække derned og have stående og så bare tilslutte den når vi skulle bruge strøm. Mit problem er dog at der er mere end 50 meter derned og har ikke kunne finde kabeltromler der er længere. Så hvad/hvordan gør man så?

På forhånd tak.

Mvh
Nikolaj
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb en rulle ledning 100m i Harald Nyborg og monter selv stik i enderne. du skal formodentlig ikke bruge ret mange amp. Ps det er ikke lovligt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Med så lang en ledning, så skal du op i kvadrat også, så er 1.5mm2 ikke nok mere, så vil jeg anbefale at du får lavet det permanent med en 4mm2 med fase nul og PE.
Du vil få et meget kraftigt spændings fald ved at bruge en "almindelig kabeltromle" (eller flere i serie), med så lang en ledning, selv ved begrænset el-forbrug.

Du vil komme længere/nemmere om det ved at lave et solcelle anlæg med 24V batterier og en inverter (festival strømforsyning).

 

Man kan købe kabeltromler med 1,5 mm2 ledning og 50 m længde. Så du kan yderligere købe en på 25 m.
Men mon ikke der skal graves kabel ned  hvis det er jævnligt der skal bruges strøm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Steensen skrev den 30-03-2021 19:59:36

Med så lang en ledning, så skal du op i kvadrat også, så er 1.5mm2 ikke nok mere, så vil jeg anbefale at du får lavet det permanent med en 4mm2 med fase nul og PE.
Du vil få et meget kraftigt spændings fald ved at bruge en "almindelig kabeltromle" (eller flere i serie), med så lang en ledning, selv ved begrænset el-forbrug.

Du vil komme længere/nemmere om det ved at lave et solcelle anlæg med 24V batterier og en inverter (festival strømforsyning).

 jeg synes osse et et solcelleanlæg i den sammenhæng er smart, men hvordan måler man spændingsfaldet  på tromlen. Uden forbrug er den på min 40m kabeltromle målt med mit voltmeter fra biltema lig nul. Der er tre stik i tromlen kan man sætte forbrug på et og så måle på et andet?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja du kan udmærket sætte belastning på det ene stikudtag og måle spænding på et andet. En effektiv belastning vil være en varmeblæser f.eks. 1 kw/2 kw.

Søren O
Annonce
En forlængerledning på 50 m. og 1,5mm2 ledning har et spændingsfald på 1,67V/A. Ved en belastning på 1kW ~ 4,35A bliver spændingsfaldet 1,67V/A x 4,35A = 7,26 V.  Er ledningen med 0,75 mm2, er spændingsfaldet 1,5/0,75 = 2 gange så stort.

fase
En ting er spændings faldet ved almindelig belastning, men den største fare er begrænset kortslutnings strøm, der kan resultere i dine sikringer ikke vil knalde, så det først er pga. overbelastning de kobler ud, og derfor kan resultere i kablet brænder af, eller i aller værste tilfælde, ledningerne i huset, hvor du tager strømmen fra, kan overhede og starte en brand i dit hus.
Maskinerne skal nok kunne klare spændingsfaldet og køre fornuftigt, men kortslutnings beskyttelse og HPFI kan være problematisk.

 

Det er vist meget godt regnet ud, Fabrin. Var lige ude og prøve. Ubelastet 235v  belastet 1000w 219v   2000w 207v.
Steensen  kan du forklare det nærmere? Hvorfor vil mine sikringer ikke falde ud som hvis det samme sker ved 235v som ved 207v Nu er det jo osse extreme tilfælde og ville self ikke selv bruge 2kw på så tynd en ledning. Men hvis han bare skal bruge lidt lys i en led pære så kan jeg ikke se problemet. Den kabeltromle jeg lige har prøvet med er den jeg også bruger til min el kædesav og ofte med en extra forlænger i har aldrig oplevet noget problem og den bliver ikke engang lun hvis bare man ruller den helt ud.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er rigtigt, som Steensen skriver, at ved en kortslutning er det ikke sikkert, at sikringen sprænges med det samme, fordi strømmen ikke er stor nok. Det tager så længere tid med deraf følgende opvarmning af ledninger i hele installationen. 

fase
Jeg forstår hvad I siger. jeg forstår bare ikke hvorfor. Hvis en 10a sikring belastes med 230v10a så kan den levere 2300w  Hvis der kun er 207v kan den levere 2070w Men hvorfor er den længere tid om at registrere de 10a og hvorfor kan hpfi relæet ikke registrere en fejlstrøm fordi v er lavere?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis