Trække strøm til lysthus

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at få strøm nede i bunden af vores have i vores lille lysthus. Tænker ikke det skal være en permanent løsning, hvor vi skal have gravet ledningerne ned. Jeg ville egentlig helst bare have en kabletromle, som jeg bare kunne trække derned og have stående og så bare tilslutte den når vi skulle bruge strøm. Mit problem er dog at der er mere end 50 meter derned og har ikke kunne finde kabeltromler der er længere. Så hvad/hvordan gør man så?

På forhånd tak.

Mvh
Nikolaj
Hej Jeg kunne godt tænke mig at få strøm nede i... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du forbinder fase og nul ved enden af forlængerledningen, er modstanden i enden af forlængerledningen et stort velformet 0. Belastningen af sikringen er nu kun begrænset af modstanden i installationen og forlængerledningen. Det kaldes kortslutningsstrømmen. Lad os tage eksemplet med 50 m 1,5mm2 forlængerledning, som har en modstand på 1,67 Ohm. Ved kortslutning er strømmen 230V/1,67Ohm = 137,7A. Nu går du ind i smeltekurver for sikringer og ser smeltetiden for belastningen ved 137,7A. Formlen er k= I2*t. Det bliver lidt langhåret, og jeg har ikke taget hensyn til modstanden i installationen.

HPFI relæet registrerer 30 mA fejlstrøm også ved den kabellængde, så det kobler ud.

fase
Nu er jeg ik så meget elektriker  at jeg får noget ud af dit diagram. hvad blev smeltetiden så ved de 50m og hvad er den ved 10m som jo må være ganske alm længde i ældre huse.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Som jeg skrev, så bliver det lidt langhåret, og her er det i lidt simplificeret form.
Kik på grafen, hvor den lodrette røde streg er de137A og de to vandrette streger er udløsetiden i sekunder for 10A henholdsvis 16A sikring.
Tiderne er ikke kritiske, idet de er under 1 sekund. 


fase
Så heraf kan man vel konkludere at det ikke er noget stort problem at trække 50m forlængerledning for at få lidt lys i haveskuret?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg kan heller ikke se problemet , en 50 m lang forlængerledning er en hurtig nem løsning .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det man skal huske i kortslutnings beregninger, er at ikke alle steder har lige stor kortslutnings effekt disponibel, hvorfor at de 137A ikke kan garanteres, men med hus installation, forsyningskabel etc. Ender du måske helt oppe på 5ohm, eller mere, og så er du nede i 41.5A, hvilket giver ca. 5.5 sek, og så kommer vi tættere på kritiske tider for overhedning.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis