fræsejern til hårdtrælister/profilbrædder

Hej, jeg har nogle wenge (hårdtræ a la maghogni) lister som jeg skal beklæde en væg i en sauna med
de er ca. 10x50 mm. (og 2 meter lange)
Jeg tænker at understøtte disse for hver 50 cm. og montere 2 stk forsinkede/forborede skruer for hver understøtning - hvis det bliver helt vildt laver jeg nogle træpropper.

pt. er de helt retangulære og jeg vil derfor fræse et spor i hver side som gør at de "overlapper" lidt og evt. små sætninger mm. skjules.
jeg tænker en profil som man ser på dette billede (#2 fra venstre i anden række)

Er der nogen som kan anvise nogle fræsejern som kan lave disse profiler ?
alternativ til selv at lave det er at sende dem til et værksted som så kan lave disse profiler - men hvad vil det koste ? (har 130 lister som skal "fixes")
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
billedet forsvandt med en "error" ved upload... har her prøvet igen.....træprofilen er den som er i midterste række og nummer 2 fra venstre
Det leves med en notfræsejern i 2 omgange. Et snit fra hver side.
Du kan også bruge en stationær rundsav, men her bliver det måske til 4 snit, alt efter hvor bred din klinge er og hvor dyb du vil have feren til at være. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
tjek. jeg har også overvejet at bruge rundsaven til det, men ville godt tjekke alternativet med fræsejern - har dog ikke kunne finde nogen med rettte profil

jeg havde håbet at nogen har link til specifikke fræsejern som laver  de profiler som ses på billedet (liste mr 2 fra ventre) eller noget som er tæt på det....

her er i øvrigt billede af wenge profilerne
Du kan ikke få et jern der laver begge snit på en gang, for det kræver en stationær maskine og en meget stor kraft. De jern til sådan en maskine har typisk et hul på 30-40 mm i diameter, og er monteret på en aksel i maskinen, for den skal flytte rigtigt meget træ på en gang.Link   
Sådan en maskine hedder en kehler og koster en formue.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg ser det som om det "bare" er not og fer mellem de 2 første brædder i midterste række.
Det kan klares med en masse passager med fræseren.
Det vil helt klart være en kæmpe fordel hvis du laver et/har et stationær fræse bord.

Her er én af mulighederne for rette værktøj, men kræver en kraftig fræser i stil med Festool's store overfræser eller en Dewalt 621K
https://www.dorchdanola.dk/brands/cmt/overfraeserbor-cmt/overfraeserborsaet-cmt/923-001-11.html


 

Annonce
Det var ikke tanken at det skulle gøres i en arbejdsgang eller at begge sider skulle laves samtidig. Jeg har hele tiden tænke at hver side af lister e naturligvis kræver en omgang. 
Det var mere for dels at høre andre ideer og hvilke fræsejern som specifikt kan bruges til at lave disse `profiler` når listene kun er 10 mm tykke.
jeg syntes ikke der er kommet nogle bud på fræsejern som har en facon som i gør hver side kan laves i en arbejdsgang (dvs 2 fræsejern beregnet til ca 10 mm tykke lister som så passer til hinanden. - jeg havde en ide om at det måske fandtes.)
jeg er med på at det kan kræve et fræsemaskine med et land at lave det - kan se at det kan man få for ca 2200 kr. og værktøj kan man aldrig få nok af.

jeg har eksperimenteret med rundsaven og satte klingen på 30 grader og fik relativt nemt disse fine lister ud som fint kan stødes op mod hindanden - tror dog jeg skal lave en anden profil.
kan godt lide at de får 30 grader på hver side. Det gør overgangen mellem hver liste mere blød.
test stykkerne ser nu således ud som et slags S
rundsaven virker som en fin metode. skal blot finde den rette vinkel og højde.
så kan 1 snit på langs på den ene side og 2 på den anden af hver liste gøre det.
tænker 20 eller 25 grader nok er bedre da det efterlader lidt mere fjer/not tykkelse og hver liste så også bedre kan arbejde.

for at gøre det nemest og ensartet får jeg brug for nogle presse ruller så jeg blot kan skubbe dem igennem og vide de bliver holdt helt ind til landet og plant.
Nogle som kan skubbe ind fra siden og nogle ruller som presser nedad.

jeg har set sådan nogle magnetiske plastik fingre/fjedre - somkan presse ind fra siden.er de noget værd og stabile at arbejde med..
og hvilke ruller bruges for at Give ensartet tryk...
Steensen skrev den 30-03-2021 19:26:25

Jeg ser det som om det "bare" er not og fer mellem de 2 første brædder i midterste række.

 du har da ret 😊, jeg havde set det som om bræt #2 var anderledes end #1. Men det er jo ikke tilfældet. Så billedet viser alligevel ikke helt den profil jeg jagter....

jeg tror 10 mm tykkelse er for lidt til traditionel fjer/not. Tror kun der er plads til et slags overlap. Må se om jeg kan fi de et andet billede...
OK, med 10mm gods (havde jeg overset i oprindelige indlæg) så er det begrænset hvad du kan.
Så vil jeg fortsætte med det forsøg med din 30 grader på bord saven (lav test i fyr-træ eller andre stumper du har liggende, frem for dit dyre endelige produkt).
Alternativt kan du finde en overfræser med en spids fræser på 60 graders spids, der kan lave lignende.
Tredie mulighed er en "dreje" overlapning, hvor det er en konkyn og konkav runding (den ene på den ene side, den anden på den anden side af brættet) som overlapning, men næsten ligemeget hvilken "profil" du vælger, vil dit træ højst sandsynligt "slå" sig, og så er en klassisk not/fer som i en alm. sauna beklædning med fyr nok nemmest at få til at forblive "tæt" da træets varme udvidelser/sammentrækninger også kan kompenseres heri.

 

Det billede du viser af din test med rundsaven, vil jeg mene er en forkert vej at gå ned af.
Dine brædder vil udvidde og trække sig sammen i bredden og det vil betyde at de enten vil skubbe eller trække i "sidemanden" når luft fugtigheden skifter.
Lav hellere en traditionel fer og not, som kan give sig.
Tykkelsen på dine brædder på 10mm er da kun en fordel, for så er det jo ikke alverden der skal fræses af.
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis