Genbrug af isolering/rockwool

Hej allesammen

Renovering af 70'er hus:
Vi har netop pillet lofter ned i hele huset. Vi har ikke fundet dampspærre men til gengæld rockwool med mørke skjolder på. Skjolderne er blot 1-3mm tykke og resten af isoleringen ser helt normalt ud. Isoleringen er 100% tør og der er ikke spor af svamp eller fugt på spær eller forskallingsbrædderne men bør man alligevel skifte rockwoollen?
Der er desuden ingen tegn på fugt i loftrummet eller utæt tag, så umiddelbart virker det til at skjolderne skulle komme fra kondens.

Vi ved, at det ikke er voldsomt dyrt, når vi kan lave det selv men det er bare et lort-arbejde * 150kvm. man helst vil undgå. 

Råd og vejledning tages imod med kyshånd! 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ps jeg er ikke isolerings ekspert men isolerings evnen afgøres primært af om isoleringen er tæt (støder kanter mod hinanden) og om isoleringen ikke er faldet sammen.
dvs den skal hane sin normale tykkelse med alle luftlommer intakte.

det du beskriver lyder ikke som om den er beskadiget og i såfald isollere den jo lige då godt som nyt.
det er ikke sikkert at I i et 70 hus finder damspærre. måske noget alukraft pap - dvs du nok mangler en dampspærre.
hvis den mangler kan man få fugt problemer hvor der er kuldebroer eller varm lift møder en kood flade - har du ikke det er det nok heller ikke et issue jeg ville bekymre mig om.

NielsChr skrev den 30-03-2021 13:24:05

ps jeg er ikke isolerings ekspert men isolerings evnen afgøres primært af om isoleringen er tæt (støder kanter mod hinanden) og om isoleringen ikke er faldet sammen.
dvs den skal hane sin normale tykkelse med alle luftlommer intakte.

det du beskriver lyder ikke som om den er beskadiget og i såfald isollere den jo lige då godt som nyt.
det er ikke sikkert at I i et 70 hus finder damspærre. måske noget alukraft pap - dvs du nok mangler en dampspærre.
hvis den mangler kan man få fugt problemer hvor der er kuldebroer eller varm lift møder en kood flade - har du ikke det er det nok heller ikke et issue jeg ville bekymre mig om.

 Tak for dit svar, NielsChr! 😃 


Der var ganske rigtigt alukraft-pap men vi erstattet det med en rigtig dampspærre. Isoleringen virker slet ikke til at være faldet sammen og den har også sin oprindelige tykkelse. Det er faktisk kun de mørke skjolder der bekymrer os - men det er sgu svært at frasortere dem uden at skulle det hele igennem, så vi ville jo helst slippe for det. 

Du skal bare beholde din isolering. Hvis det kan blive på plads uden at falde ned så er det bedst. Det kan eventuelt holdes fast med ståltråd der klipses op. Så efterisolerer i ovenpå, på en måde så de nye samlinger ikke ligger over de gamle. Her er det nem med glasuld ( f.eks. isover) ruller.
Husk at have udluftning hele vejen langs huset. 1,5 - 2 cm samlet sprække i udhængs brædder eller tilsvarende . Isolering /vindspærre ved tagfod holdes mindst 50 mm fra taget / lægter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis