Isolering på invendig side i ny kælder.

I forbindelse med etablering af ny kælder (45 m2) som skal anvendes til opholdsrum planlægger vi at lave kældervæggene i 350 mm Leca rille-blokke påført udvendig isolering mm. Spørgsmålet er om man kan opsætte forskalling med isolering og plade på indvendig side for at gøre rummet mere anvendeligt og mindre kælder agtig. (Forskalling kunne være metal på fibergips - isolering?)

Kan forstå at der er delte meninger (også blandt fagfolk) om hvorvidt det er en god ide at isolere/gøre lufttæt på indvendig side i en kælder ?

Har nogen erfaringer eller meninger om dette ville det være til stor hjælp?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forsatsvæg og gips anvender man ikke i kælder mere - netop pga skimmel.

Mest brugte alternativ er vidst porebeton/gasbeton + puds, dødt mineralsk materiale som ikke kan rådne og er diffusionsåbent. Men som du selv er inde på kan der være noget med fugtbalance og ventilation - fugt i jorden udenfor vil vandre indad hvis der ikke er noget der bremser den og den indvendige side er mere tør - dvs hvis der ikke er dræn og/eller et fugtstop (grundmursplade) så er det lidt ligegyldigt hvad du gør isoleringsmæssigt indvendig.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH,

Tak for svar - da kælderen er nybyg kommer der fugtstop på ydersiden vi jeg formode (jeg laver den ikke væggen selv) Vi er så blevet foreslået at lave en væg med forskalling invendigt (med isolering) det var så den jeg selv skulle lave.. men det skurrer lidt i mine ører at noget bliver lukket inde på den måde i en kælder... men der er jo forskel på en gammel kælder og en nyopført..  skal jeg forstå det således at hvis leca blok væggen er lavet rigtigt.. altså med fugtstop mm.. så burde man godt kunne sætte en væg op på invendig side ? 
Altså jeg ville ikke gøre det. Risikoen for skimmel er mindre i en kælder med fugtstop udvendigt men den er bestemt tilstede. Husk at selv i stueetagen er forsatsvæggen lidt omdiskuterede fordi de skal laves omhyggeligt hvis man skal undgå problemer

Spørgsmålet for mig er hvorfor det overhovedet nødvendigt ?

Hvis det er nybyg så kan man jo have hele den nødvendige mængde isolering på ydersiden.
Det virker for mig helt unødvendigt at tage risikoen med en forsatsvæg.

Indvendigt kan væggen pudses op med finpuds også har du en helt glat væg som er sammenligne med din stueetage. Man kan evt bruge tynd gasbeton som de inderste lag på væggen. Så er man tættere på et glat resultat fra start. 

Ask
Hej Ask,

Tak for input... jeg vil insistere på at det skal sættes på ydersiden og dropper den indvendige væg.

Rigtig god påske.

/Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis