Overskridelse af byggeprocent ved inddragelse af garage til beboelse

Hej alle,

Vi har tredje barn på vej, og vi overvejer derfor, hvilke muligheder der er, for for at få nogle flere kvadratmeter til beboelse.

Vores umiddelbare tanke er, at inddrage garagen til beboelse, da denne er muret og isoleret på samme måde som resten af huset. Herved skal garageporten selvfølgelig fjernes og ny mur sættes op samt installeres vindurer til de rum garagen deles op i. Udfordringen ved denne ide er dog, at byggeprocenten iht. lokalplanen overskrides, hvis vi gør dette. Tilladt byggeprocent iht. lokalplanen fra 2005 (Link til lokalplan) er 25 procent.

Mit spørgsmål:

Mit spørgsmål til jer er, om I har erfaring med dispensationer til sådanne ombygninger, hvor byggeprocenten overskrides ift. lokalplanen, men hvor der ikke ændres på det samlede byggeareal, hvorfor samspillet mellem bebyggelse og natur ikke påvirkes. Er det sandsynligt, at jeg ville kunne få godkendt en sådan dispensation?

Teknisk info:
Grundens størrelse: 750 m2
Samlet boligareal: 163 m2
Indbygget garage: 45 m2
Nuværende byggeprocent: 21,73 procent

Hvis garagen inddrages til beboelse ser udregningen for byggeprocenten således ud:
Grundens størrelse: 750 m2
Samlet boligareal: 208 m2
Ny byggeprocent: 27,73 procent (over 25 men under 30, som er de nye krav til bebyggelsesprocent, medmindre lokalplan/andre bestemmelser angiver andet).

Med venlig hilsen
Søren

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De nye regler siger 30%, men overvej nøje. Der er store krav til boligbyggeri i dag, så din garage er helt forfra, undtagen ydervægge.
Jeg tror at jeg i din situation bare ville indrette garagen som du gerne vil, men på en sådan måde at det er rimeligt nemt at tilbageføre. Ved fraflytning. Børnene er flyttet hjemmefra.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Frisk og Kovas,

Tak for jeres input. Ja, der er nok meget der skal ændres (klinkegulv skal graves op, gulvvarme installeres, lofter, nye vægge, el mm.) Det er ikke sikkert, det er en rentabel ombygning på sigt

Det er ikke nemt at bruge garagen uden ombygning, da der ikke er varme der ude.

Måske det bedre kan svare sig, at finde hus der allerede er designet med værelser nok 😕

Med venlig hilsen
Søren

Du skal ikke lade dig skramme af nye energikrav. Det skal nok kunne lykkedes. Men du finder ikke svar på om det kan lykkedes her. Du er nødt til at gribe knoglen og høre kommunen om de er afvisende i sådan en sag.
Hvis der er nogen der har lavet tilbygninger eller lign i området, kan du undersøge deres bebyggelsesprocent. Har de fået dispensation, kan du måske også.
Ligger din garage tættere på skel end 2,5 meter får du nok problemer uanset hvad.

Hej Børgealle,

God ide med at undersøge andre boliger under samme lokalplan og vurdere deres byggeprocent. Så kan jeg få et fingerpeg om det kan lade sig gøre, inden jeg selv tager kontakt til kommunen omkring mit konkrete projekt.

Derefter må jeg indhente nogle tilbud på, hvad sådan en opgave løber op i, så jeg kan vurdere om det er en reel vej at gå, for at få nogle flere kvardratmeter til huset.

I forhold til at indhente tilbud, vil de da være en murer jeg skal kontakte, selvom der også er el, gulve og lofter jeg forventer at skulle have lavet?

Med venlig hilsen
Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis