Radon udsugning, nogen erfaringer?

Jeg har fået mig en Radon måler og har et gennemsnit på omkring 140bq/m3, med max på 260bq/m3 indtil videre.
Udluftning virker selvfølgelig, men hvis jeg skal holde mig under 100, så skal jeg nok lufte ud 3-4 timer dagligt og det er ikke rigtigt muligt med det vejr der er. Der hvor grafen er grøn, var en dag med sol, hvor jeg havde hoveddøren åben 5-6 timer.

Jeg skal til at lave bad og køkken om et par måneder og tænker at lægge rør under isolering og så lave passiv udsugning i første omgang, når nu jeg alligevel har brudt det hele op. Det bliver lavet så jeg senere kan sætte blæser til  (det bliver ikke muligt at lukke alt ved hjælp af radonspærre i hele huset).

Er der nogen der har lavet noget passiv udsugning selv, der kan sige om, om det gør nogen mærkbar forskel? Og evt. nogle tips og tricks hvis i har gjort noget i det.


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har længe haft problemer med radon, også noget højere end dit niveau.

Min erfaring er følgende (Huse er selvfølgeligt meget forskellige)

  • Aktiv ventilering i kælderrum. Lille til ingen effekt.
  • Duka One i et værelse. Lille effekt.
  • Tætning af meget utætte gulvpaneler, ned mod terræn. Lille til ingen effekt. 
  • Duka One i yderligere et værelse. Lille effekt.
  • Radon membran og passivet radon sug i et værelse. Mellem effekt.
  • Montering at blæser radon sug. Stor effekt.
Vi har løst vores radon problem, så det nu ligger under 50, ved at lave aktivt radon sug i et værelse. Når du alligevel skal igang, vil jeg helt klart anbefale at lægge rør til det. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Havde håbet passiv kunne være nok, men ender nok med at smide en lille blæser på med det samme så. Trækker alle rør ud i bryggers, hvor de kan samles i et skab og derfra op på loftet og en blæser deroppe, så man ikke kan høre den.

Overvejer også et Genvex i fremtiden, det skulle også kunne løse problemet


 

Du kan jo vente med at sætte en blæser i, måske passivt er nok.

Du skal være opmærksom på kondens, når du laver det. Der kan dannes kondens inde i rørene, og hvis det ikke ledes/drænes væk kan det stoppe rørene.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

jthyge skrev den 29-03-2021 21:00:22

Du kan jo vente med at sætte en blæser i, måske passivt er nok.

Du skal være opmærksom på kondens, når du laver det. Der kan dannes kondens inde i rørene, og hvis det ikke ledes/drænes væk kan det stoppe rørene.

Er der noget af dit du har lavet selv?
Har tænkt mig at sætte en kondenssamler på, håber det vil være nok til at fjerne det, men ellers vil det vel bare rende ned i rørene og ud i kapillarbrydende lag?


Er det evt. andre med Genvex, der har målt jeres Radon før og efter?

 

Der har været een her før der havde en tilsluttet noget 110 mm rør, han overvejede at flytte sugeren længere værk fra huset. Kan sikkert findes via. søgefunktionen.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis