Renovering/efterisolering af gulvkonstruktion

Hej alle,

Jeg har for nyligt købt hus med snarlig overtagelse, og er allerede i gang med at planlægge de renoveringer, som huset trænger til. Én af de ting er gulvkonstruktionen. I følge tilstandsrapporten er gulvet eftergivende og trænger til udskiftning. Da gulvet i sig selv også er slidt, tænker vi, at det vil være en god investering, at få lavet dette nu. Vi har overvejet gulvvarme, men synes ikke, at det økonomisk giver mening for os - vi tænker, at det vil være tilstrækkeligt måske bare at få lidt mere isolering i terrændækket.

Når jeg kigger på de gamle tegninger over huset, ser det også ud til, at der er meget lidt isolering i terrændækket (5 cm). Huset er fra 1964 og på 124m2, og er efterisoleret på loft og med indpustet isolering i hulvæggen. Vinduerne er helt nye trelags energiruder.

Gulvet er opbygget på strøer. Jeg har endnu ikke overtaget huset, men de gamle tegninger viser, at opbygningen er som nedenfor (se også vedhæftede tegning).
-    200 mm sand,
-    100 mm beton,
-    200x200x200mm betonklodser (uden isolering)
-    50 mm rockwool + strøer
-    Spånplade og gulvbelægning.

Så vidt jeg kan regne mig frem til, er der ikke en stor økonomisk gevinst ved at bryde hele terrændækket op, isolere og lave gulvvarme. Det vil også være omfattende og samlet set uden for, hvad vi kan klare økonomisk. Jeg har derfor kigget på efterisolering oppefra, hvor det ikke er nødvendigt at bryde betondækket op. Jeg har kigget i ”Træfakta 12 – Lette terrændæk” og fundet en løsning som ses i det vedhæftede.

Med denne løsning vil jeg kunne få en opbygning:
- 200 mm sand
- 100 mm beton
- 200 mm trædefast EPS
- Fugtspærre
- 50 mm trædefast EPS
- Spånplade og gulvbelægning.

Jeg skal jo nok have en professionel til at kigge på det, når vi får adgang til huset, men vi vil gerne danne os et overblik over, om det er en løsning og også begynde at lave lidt overslag over pris. Vi ved selvfølgelig heller ikke helt hvad der venter os under gulvet, og om det faktisk er helt som på tegningerne. Vi synes også at løsningen virker fornuftig, i det den tillader os at lave ét rum af gangen. Jeg har derfor et par spørgsmål, som jeg håber nogle af jer, kan svare på:

- Er det en god løsning - nogle erfaringer?- Vil der kunne opstå problemer med fugt, som følge af fugtspærrens placering?
- I Træfakta12's tegning: Hvilket materiale er tætningen og mellemlaget lavet af?
- Er det en løsning som en rimelig uerfaren vil kunne klare at lave selv?
- Andre løsninger som i vurderer at være bedre?

På forhånd tak og ser frem til gode inputs!

/Thomsen90

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis