Hurtig hjælp! radonspærre/fugtspærre direkte på grus??

Hej alle sammen,
Vi er igang med at gøre vores udestue lidt mere beboeligt. Vi har gravet ned og gjort klar til lidt gulvisolering.
LIge nu har vi 25 cm grus.
På det, tænker vi at sætte følgende lag:
1. Murfolie (som virker som radon og fugtspærre- rigtigt forstået?)
2. Rockwool terrænbats (adskilt af reglar. Dette lag ligger direkte på fugtspærren uden luftrum)
3. Spånplader (skrues fast i reglar)
4. gulvunderlag (skum evt med dampspærre)
5. Trægulv.

Vi vil gerne skippe betonen, fordi arbejdet ikke er 100% efter bogen, så vi vil gøre det så nemt men samtidig så effektivt som muligt.
Hvad synes i?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Amatøren lærer                                            

Jeg vil mene at det lyder som en dårlig ide.

Radonspærre er diffusionstæt det samme er et gulvunderlag med fugtspærre.
og så vil du lægge det lige oven på, så har du pakket dit tømmer ind i plastik uden ventilation.

Du får lavet alt gro bund for Råd og skimmel.

Du kan godt lave den rigtige løsning / efter bogen uden at skulle støbe betong.

Lav gulv på bjælke lag med punkt understøttelser.
byg det op på den rigtige måde. det andet bliver noget Hø !!
og er spild af penge


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"

Hej

Hvis du vil laver gulvet uden beton, får du det der kaldes let terrændæk. Læs gerne "Træfakta 12" fra Træinformation, hvor det er beskrevet. https://bibliotek.dk/linkme.php?rec.id=870970-basis%3A52417201

Men din fugtspærre skal flyttes op, så den ligger i den øverste del af isoleringen. Maks 1/3 nede. Det kan være en fordel at den ikke er HELT øverst, som at beskytte den mod små bevægelser i konstruktionen.

Isoleringen skal være af høj trykstyrke. Jeg kender ikke trykstyrken på terrænbats, men hvis man bruger EPS ("flamingo") skal det være styrke 250. Til sammenligning er "normal" EPS under betongulv kun på 60-80.

Der skal ikke være reglar, bjælker el.l. i konstruktionen. Spånpladerne hviler på isoleringen. Indendørs er spånplade-undergulv fint. Men MÅSKE kan der godt være lidt mere fugtigt i en udestue. Så overvej et lidt mere fugtbestandigt materiale til undergulvet (Jeg ved ikke lige hvad det skal være).

Der skal kun være 1 fugt/damspærre i konstruktionen. Så dit gulvunderlag skal være uden damspærre.

Palle Dam
Hvad hvis jeg dropper dampspærren i punkt 4 og nøjes med radon/fugtspærre i punkt 1, direkte på grus?  
Hvad tag har du i udestuen?

I så fald du har thermotag (plast) bliver der højst sandsynlig 40-45 grader, på en varm sommerdag, min egen erfaring.

Til en orientering:
Den høje temperatur, 40-45 grader, bevirker at træet/gulvbelægningen udtørrer og kan blive som løst mosaik, dog selvfølgelig alt afhængig af træets/gulvbelægningen sammensætning/udformning.

Selv ville jeg ikke vælge Rockwool pladebatts, men "flamingo".
Kære Mcarpenter,

Kan vi så nøjes med at sætte:
1. Murfolie (som virker som radon og fugtspærre- rigtigt forstået?)
2. Rockwool terrænbats (adskilt af strøer. Dette lag ligger direkte på fugtspærren uden luftrum), Strøer skrues fast til sokler)
3. Spånplader (skrues fast i strøer)
4. gulvunderlag (uden dampspærre)
5. Trægulv.

Nu du nævner bjælker, ville du skrue bjælkerne til soklerne, eller skal de bare ligge løst på fugtspærren som ligger direkte på gruset?

Det er nok det sidste sted det vil begynde at brande, under trægulvet.
.
Hvorfor i alverden har du tagpap på taget hvis du er så bange for brand. 
Ligeledes hvorfor vælger du så, i det hele taget, trægulv. 
Det argument hænger på ingen måde sammen!

Prøv at læse, en gang til, hvad Palle Dam skriver.
Den måde som du beskriver det, i dit sidste indlæg, det ville en Pro-håndværker nok aldrig lave.
Hvorfor vil du have din fugtspærre så langt ned? Jeg har ikke helt styr på de fugttekniske årsager, men referer bare til hvad der der står i den omtalte Træfakta-vejledning. Her beskriver de en opbygning med 300 mm isolering under fugtspærren og 100 mm over.

Jeg er også enig med GSH i at en høj temperatur måske kan blive et problem. De fleste trægulve må maks have en overfaldetemperatur på 27 gr. Det er typiske noget man skal være obs. på i forbindelse med gulvvarme, men det er nok ikke så afgørende hvor varmen kommer fra...

Palle Dam  
Hej GSH,

Vi har købt et sommerhuset med et fladt tag, med tagpap. Så det er ikke noget vi selv har lagt. Der er isolering og hele molevitten i den, som resten af huset. Så det burde ikke være et problem.

Hej Palle,

Vores isolering kommer til at bestå kun af 100 mm terrænbats, intet andet. Optimalt set er det jo en helt anden historie.

Men i vores tilfælde har vi kun 100 mm terrænbatts, så enten kommer fugtspærren over eller under og vi tænker, hvorfor ikke beskytte vores strøer/bjælker som adskiller vores isolering, mod fugt fra jorden ved at sætte fugtspærren under. 
Hvis der kun er 100 mm isolering, vil jeg nok placere fugtspærren over denne. Men sørg for at den ikke er helt stram ud i kanten, hvor du klæber den til soklen. Så kan det give sig lidt. Som sagt har jeg ikke helt styr på fugtteknik, men hvis du placere fugtspærren for langt nede, vil fugten kondensere på folien.

Jeg foreslår, at du undlader strøer/bjælker og i stedet laver svømmende gulv på et pladeunderlag. Pladerne skal ligge direkte på fugtspærren. Det fylder heller ikke så meget.

Hvis du er udfordret på højden kan du overveje at bruge den grå EPS (den er tilsat grafit), der isolerer lidt mere end den hvide.

Udover Træfakta 12 har sundolitt også en illustreret bekskrivelse af konstruktionen
https://www.sundolitt.com/da/inspiration/terrandak/uden-beton/

Palle
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis