Solpanel giver ingen ampere?

I august 2020 reparerede jeg min fars Scanheát solpanel da det indbyggede panel ikke længere kunne give nok strøm til den indbyggede computerblæser. Jeg købte et 20W kina solcellepanel på Ebay til 196,- leveret, så ganske billigt. Derudover købte jeg en ny blæser som havde samme specifikationer som den gamle, men jeg endte med at genbruge den gamle da den ligesom gav mere luft. Alt fungerede umiddelbart fint i solskin i august, indtil min far påpeger i februar, at han er nødt til at starte blæseren ved at skubbe til den med en pind.

Jeg ender med at få hele panelet retur på mit værksted og han har ganske ret.

Når jeg lyser på solpanelet med en 50W led lampe så laver solpanelet 19.8 volt, men kun lige strøm nok til at møllen giver et lillebitte spjæt og slet ikke strøm nok til at ex. en autopære kan lyse???

Jeg tænkte at der måtte være en fejl i Kina panelet og derfor hentede jeg så dette viste panel fra Harald Nyborg hos en kammerat for at sikre mig at jeg havde ret i mine antagelser:

Men hvad??? Det viste panel laver 21 volt, men det kan hverken starte min blæser eller få en autopære til bare at lyse ganske lidt? Hvorfor er der ingen ampere i strømmen? Jeg kan få en lysdiode til at lyse svagt, men det batter jo ingenting.

Lampen er en 50W Schneider LED projektør og jeg har også prøvet med en 20W halogen pære, men det er som om der ingen power er i min strøm fra panelerne.

Hvad er det jeg ikke forstår, bortset fra at det ikke er moder sol jeg anvender???

Også lige et billede af min blæser:

Jeg springer jo over strømbegrænseren når jeg tester, men det skulle vel være ligegyldigt? (Den hedder vist en trysistor)

Jeg vil blive meget glad hvis en kan gennemskue hvad jeg gør galt i min testopstilling ;-)

Hundefar

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved intet om solceller, men vi har sådan et springvand med solceller, det virker kun med solens stråler, lyser man på det med en skarp lampe, reagere det ikke.
Så måske er det solens uv stråler eller andet der skal til ???

Vi prøver igen, i morgen --
Springer over thyrister ? ? hvorfor det ?? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik, Jeg sprang bare over Thyrister komponentet (strømbegrænseren) for at se om jeg kunne få lidt extra power så min blæser eller pære ville reagere. Jeg vil selvfølgelig anvende den når panelet samles igen

Jeg forstår ikke at min LED lampe skulle være ringere til at generere ampere end en halogen eller en glødepære? Volt niveauet er jo perfekt. Jeg mener da bestemt at der skal meget minimalt sollys til at få computerblæseren til at spinde under normale omstændigheder 🤔


Hundefar

Når jeg ser på hvor lidt w vores anlæg på 4.9kwp laver en januar dag i fuld sol så undre det mig ikke at dit 20w anlæg intet kan lave med en 50w led pære. Du skal tænke på at de 20w dit anlæg kan yde er wp altså watt peek. så sammenlign din pære med solen. Uden at ha undersøgt det nærmere så vil jeg tro at den hurtigt kommer til den nominerede spænding og derefter er det lysintentiteten som driver amp.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Det er ikke thyristor men spændingsforsyning, som  regulerer spændingen til ventilatoren.

fase
Nu er der virkelig gået nørd i mit projekt og jeg har adskilt luftsolfangeren næsten fuldstændig for at finde ud af om det virkelig kan være rigtigt at man ikke kan få særlig meget elektrisk energi (ampere) ud af kunstig lys.

Jeg har lavet den viste testopstilling på værkstedsbordet og så har jeg lavet en 10 meter lang forlængerledning med ørnenæb så jeg kan placere mine 2 paneler ude i solen (forhåbentlig i morgen) og få fornemmelsen af om der er væsentlig forskel på sollys, 50 watt LED lys, en pære og en 20 watt halogenpære. Ingen af de sidstnævnte kan drive hverken en blæser eller en autopære.

Og så skete der det under min adskillelse af luftsolfangeren, at jeg knækkede en ledning af den originale thysistor. Men heldigvis havde jeg bestilt en 12 volts strømbegrænser i Kina, så med den på er jeg på udgangsspænding 11,5 volt.

Og nu til dagens spændende observation....

Med et 12 volts batteri, så måtte jeg, ligesom min far påpegede, starte den originale blæser med en finger....hver gang. Den nye blæser starter af sig selv.Jeg har altså nu fornyet optimisme og jeg tror bestemt at fejlen er i den gamle blæsermotor, og at min mistanke til det nye solpanel skyldes, at den måske kræver rigtig sollys og ikke kunstig lys.

Jeg skal nok uploade mine testresultater når jeg kommer så langt. Det er godt jeg ikke skal have 500 kr. i timen, for så forstår jeg godt at folk bare køber en ny ;-)

Tak for indput, det gav mig stof til eftertanke   


Hundefar

Konklusion: Et solpanel behøver rigtig sol for at lave energi/ampere. Det nytter ikke noget at teste et panel på værkstedsbordet med skarp LED lys, pærer og lysstofrør. man kan godt få panelet til at lave ca. 20 volt, men der er ikke nogen som helst kraft i disse volt til at trække en pære eller blæser. Jeg har d.d. testet mit lille panel udenfor i let overskyet vejr, og selv her er der åbenbart UV i lyset så man kan lave ampere til at trække ex. en pære eller en blæser.

Ja så blev man så klog ;-)

Hundefar

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis