Niveaufri adgang i støbt sokkel.

Hej
Jeg skal til at lave skur med støbt sokkel og gulv. Jeg havde umiddelbart tænkt mig at følge denne  guide. Efter fundamentet er støbt vil jeg grave jord ud inden for fundamentet og lægge kapilærbrydende og isolerende lag og støbe direkte derpå. Da skuret ligger tæt på skel, er det vigtigt at jeg ikke rammer 2,5 m i højde. Jeg vil derfor gerne have gulvplan så langt ned som muligt.
Er fundablokdelen “blot” for at vandsikre? For omtrentlig niveau-fri adgang, kan jeg nøjes med ét skifte og evt starte det et halvt skifte under terræn? For jeg går ud fra, at gulvniveau lægger i niveau med overkanten af øverste fundablok, ellers ryger isoleringen j
Mvh Joakim
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Eller kan jeg fx bruge isolerede leca blokke i stedet for fundablokke og så bare skære undlade ved døren - med et ordentligt dræn foran. væggene skal bygges i træ 

Der er ikke nogen der siger at gulv niveau skal være det samme som sokkel overkant. 
Du kan lade leca blokke starte 20 cm under og gå 20 cm op over terræn og pudse dem både indvendig og udvendig. Gulvet støbes så i terrænhøjde. Øverste række leca blokke skal så ikke være der i dørhullet.
Så har du beklædning fri af terræn, og samtidig maks. loft højde.
Om du skal dræne ved jeg ikke men det er jo ikke godt hvis terræn falder så skuret ligger i et hul. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Erik
​Jeg har et par spørgsmål mere. Skal lecablokkene pudses under terræn også? For at undgå fugtindtrængning?

mht isolering og fugtspærre

jeg har forstået set sådan:
Lecablokkene skal ligge i niveau med flamingoet ingulvet for at sørge for ubrudt isolering og kapilærbrydende lag. Skal der fugtspærre på indersiden som føres over lecablokke og ud under træ-remmen?

Lecablokke kan pudses / svummes lidt under terræn, men det er ikke for at hindre fugt indtrængen. er der fugt trænger det ind alligevel.
Lecablokke skal absolut ikke ligge i niveau med flamingo. Hvordan vil du så holde beton inde i skuret. Det vil flyde over til nabo. De kan starte 20 cm nede under terræn/gulv niveau og gå 20 cm op over.
Som skrevet længere oppe kan leca gå 1 blok over færdig gulv. Så får du beklædning fri af jorden, og du får maks lofthøjde. Det ser så ud som en sokkel. Der hvor døren skal være skal leca blokke slutte ved gulvniveau.
Der skal ikek fugt spærre på indersiden. Men der skal lægges en stribe murer tagpap over leca. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis