Havepumpe - hjælp til sidste del af "installation"

Hejsa, jeg har købt denne BP 801 havepumpe i Biltema.

Jeg skal have delene D-E-F - men er godt nok meget i tvivl om, hvad jeg skal købe?
Tilslutningen er 1" på udgangen i maskinen. 

Hvis det rager 10-15cm op, så er det fint.

Eller kan jeg helt udelade det og så sætte en slange direkte på udgangen? ... argh... bankmanden er i problemer ;-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skal du bruge vandet til ?
Er det kun til at sjatvvande, så er det nok at sætte en slange på afgangen.
-Og hvor skal du suge vandet fra ? 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Det kommer lidt an på hvordan din pumpe er placeret i forhold til vandet den skal pumpe. Hvis du skal suge fra en brønd eller en havedam skal du have en kontraventil et sted så pumpen ikke løber tør når den standses. Denne ventil kan så sidde på indsugnings siden eller umiddelbart efter pumpen. Uden den ventil skal du spæde pumpen ved hver opstart.
Hvis du derimod tager vandet fra en palle tank hvor pumpen sidder under vandoverfladen behøver du ikke ventilen.
Du kan godt gå ned i diameter umiddelbart efter pumpen. Det er jo de færreste der har en tommes vandslange.
Men jo længere slange og jo mindre slange jo større tryktab og jo mindre vand kommerxigennem.
Havde selv en lignende pumpe sat til mine palle tanke og 80m halvtomme slange til drivhuset. Der kom da vand men der skulle tålmodighed til. 

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tak for jeres svar.

Den skal suge fra en brønd (omfangsdræn) og så bruges til at vande have med. Sugeslangen har bundventil, som jeg har google mig til indeholder kontraventil og et filter.

Haveslangen er 25 meter, men kan godt kortes ned til 15-20m, hvis der bliver behov. Jeg er opmærksom på tryktabet. Jeg magter ikke, at der kommer en slatten stråle ud i enden. Nå, men nu bliver det testet i eftermiddag med slange direkte på. :-)
Hvis du bruger en almindelig ½" haveslange, vil du få meget større vandmængde ved at skifte til en tykkere slange.
Men den skulle jo kunne give en del tryk, så tænker ikke det bliver et problem.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis