Efterså græsplæne i dag?

De lover lidt regn i dag og temperature lige under 10 grader.
Temperature skulle så stige lidt de efterfølgende dage.
Så vil det kunne gå at efterså græsplænen i dag?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville fuglene sætte pris på de er sultne , hvis du sår nu , så skal du lægge aviser over , da de spirer meget langsomt når jorden er kold...................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Vores lokale plejehjem er lige bygget færdigt, her har gartnerne sået græs og sat en huens masse buske i denne uge.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Græs er meget taknemmelig, men de frø spirer først om 2-3 uger. og når anlægsgartnere er i gang så kommer der også græsfrø i jorden.  Der er timelønnen meget mere afgørende end nogle kg. spildte græsfrø. Så plejehjemmets plæne vil sikkert komme til at se pæn ud, og det vil trådstarters  også. Men han får lige så fin en plæne ved at efterså om 2-3 uger når jordtemperaturen er så frøene vil spire med det samme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det optimale tidspunkt at så græsplæne er sensommeren når jorden er varm og fugtig. Det kan sagtens lade sig gøre at så om foråret, men du risikerer ukrudtet tager over hvis du allerede nu sår græs.

Du skal også være klar over at duerne lige nu har travlt, så du risikerer at så om når jorden er tilstrækkelig varm.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Ja men nu skulle jeg også kun efterså i den eksisterende plæne, den har haft en hård vinter pga hunde.
Så jeg regner alligevel med at efterså et par gange mere i løbet af året.
Jeg gav gødning og kalk for en måned siden og nu ligger der frø som kan spire når de har lyst, vi har et par solsorter i haven og de må gerne gå til buffeten :)
Jeg tænkte at et par dage med regn ville hjælpe med til frø ville sætte sig lidt i overfladen.
Jeg har nok ikke forklaret mig tydeligt nok. Duer kan virkelig gå til makronerne og rydde et areal på rekordtid, når først de har tilkaldt forstærkninger af søskende, fætre, halvkusiner og resten af den pukkeltygge familie.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Her hos os er der mest skov og gråspurve, de viser ikke synderligt interesse for nysået græsfrø. (Der er også lidt skovduer, og tyrkerduer (må man egentlig kalde dem det   ) de er slet ikke interesserede i græsfrø)
Dog ville jeg også vente en 14 dages tid med at så græsfrø, har selv et lille stykke der ligger klar til at så græs i, men det bliver ikke nu.

Vi prøver igen, i morgen --
Som andre også skriver så vent med at så. Vent ca 14 dage endnu. Det er dog ingen katastrofe hvis du sår nu. Jeg har aldrig oplevet fugle være særligt interesseret i græsfrø og har da trods alt sået et par tusinde ha. Græs frø indtil nu. Men korn derimod er de irriterende interesseret i. Tvivler på fugle bliver et problem.
Jeg har selv ret gode erfaringer med og drysse god luftig muld udover et nysået stykke. Bare spred det godt med skovlen så der kommer nogle få mm jord over frøene, bare de lige bliver dækket en lille smule.
Men ærligt, du burde få konen til og give dig et rap over nallerne. Kald er fint og give slut efterår start forår/slut vinter. Men gødning er direkte dumt. Gødning skal tildeles når planten er i vækst, altså over 7 grader. Ellers får du bare en udvaskning af det. Og efterfølgende får landbruget skylden for det udvaskede kvælstof.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis