Etablering af søjle til ny bjælke

Hej folkens
Jeg skal til at fjerne en “let bærende” væg fra vores carport og bagefter lave carporten om til en garage.
Jeg har for længe siden haft et ingeniørfirma til at udregne at der skal ilægges en HEB180 bjælke på tværs i rummet, og den skulle lægges af på bagmur.
Så langt så godt. Men har fundet ud af nu, at jeg kun har en bagmur at lægge bjælken af på i højre side (se billede). For eftersom vores carport ligger højere end huset, så hvis jeg laver et hul hvor bjælken skal ligge, så ender jeg direkte på taget af vores hus :(. Så det er bare en skalmur øverst oppe.
Så jeg kan ikke se anden vej end at etablere end søjle i venstre side (ind mod huset)?
Har i nogle ideer til hvordan jeg løser det?

(Ingeniørfirmaet som lavede beregningerne kan desværre ikke hjælpe mig)

Den røde streg på tegningen er den væg som skal fjernes.

Evt kan bjælkes lægges på samme sted, som den væg der skal fjernes, hvis man kan udnytte fundamentet under den væg der skal fjernes.

På forhånd tak :)
Hej folkens Jeg skal til at fjerne en “let... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for de gode svar!
Der kommer plade på bunden, så må jeg lige se om der kommer gevindstænger på.
Skal søjlen være galvaniseret? For det vil den påsvejste plade jo ikke blive. Den står jo “indenfor”?
hvis jeg vælger en HEB140, er den så ikke rigeligt overdimensioneret?
Min plan er at købe vederlagsplader og svejse på 200x200mm.
På toppladen laves der huller, og tilsvarende i den vandrette bjælke, så den to bjælker kan boltes sammen. 

på forhånd tak :)
Så bare en gang Galvafroid?
Danster skrev den 03-04-2021 21:32:26

Så bare en gang Galvafroid?

 Ja, det er udmærket.


fase
Så fik jeg endelig tid til at grave lidt ud til det fundament som skal holde søjlen.
Men sikke en opgave, som ikke er færdig endnu.
Fordi carporten ligger højere end resten af huset, har jeg indtil videre gravet 1,4m ned i ren grus.
Så ramte jeg husets fundament, som nok er 15-20 cm bredere end de leca blokke som er sat oven på det støbte fundament.
Jeg skal så lidt videre, da jeg ikke er neden i fast lerjord endnu.

Men søjlen som skal støbes ned, vil jo komme til at hvilke af på husets fundament også.
Ved ikke om det er et problem, men planen er stadig at grave ud til min 50x50 fundament (nu må vi se hvor langt jeg skal ned). Sætte søjlen op, så den svæver 20-30 cm over husets støbte sokkel (den jeg står på i billedet), og så fylde det et godt stykke på over søjlen.

Er der et problem i at de to fundamenter kommer til at hænge sammen?
Skal det jeg støber armeres, udover bjælken?

På forhånd tak :)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også